Smart killer

Her kan du dele dine råd, erfaringer og tips til smart. Alt fra skift af olie til montering af autoradio.
Besvar
Brugeravatar
kemi1967
Pure status
Pure status
Indlæg: 27
Tilmeldt: 18. apr 2014, 14:34

Smart killer

Indlæg af kemi1967 » 30. okt 2014, 19:22

Jeg ved ikke om man kan kalde det et tip, men nu forsøger jeg.

For ca. 2 måneder var jeg på vej på arbejde og køre ad Køge bugt motorvejen i sydgående retning, et stykke inde på den strækning hvor der er vejarbejde, køre jeg over en metal stang. Der lyder et bump hvad der jo gør når man køre over noget og med det samme lyser olie lampen. Nu er det ikke lige sådan at komme ind og så må man jo køre videre. Så det gør jeg, men da jeg ikke kan fornemme der er noget galt, så bliver jeg måske en smule kræsen om hvor jeg gerne ville holde ind. Det var så en fejl, efter et stykke tid begynder kræet jo at larme og fra det punkt er det game over. Jeg tror ikke der er gået mere end en fem ti minutter fra uheldet og til jeg holder stille. Nu har jeg ikke så meget erfaring med biler, men det jeg skulle have fået ud af den lampe var, at der var blevet slået hul på bundkaret og alt olien var løbet ud af motoren. Så motoren er totalt skadet, hvad var den første overraskelse og den næsten var at det dækker forsikringen ikke. Det tager lokal forsikring 45 dage at nå frem til den afgørelse og i det tidsrum har de faktisk forsøgt at lave motoren, så i første omgang troede jeg rent faktisk de dækkede. Så altså totalt antiklimaks. Har nu bestilt en ny motor til bilen og venter pt. på at den bliver sat i. Kan nok se frem til en regning på små 50K. Der er sikkert dem der vil mene jeg er et kvaj, men der forhåbentligt nogen der kan lære noget af denne dyrt købte erfaring.

Brugeravatar
Skiltepusheren
Passion status
Passion status
Indlæg: 899
Tilmeldt: 22. jul 2013, 23:42
smart model: Roadster 452
smart årgang: 2003
smart motor: Benzin
2. smart - model: Fortwo 451
2. smart - variant: NightOrange
2. smart - årgang: 2011
2. smart - type: Coupe
Geografisk sted: Ans By, Midtjylland
Kontakt:

Re: Smart killer

Indlæg af Skiltepusheren » 31. okt 2014, 13:07

Super ærgerlig oplevelse !!

Som udgangspunkt, så viser en olielampe ikke, at der er lav olie stand.
Hvis den lyser, er der stort set ingen olie overhovedet.
Så ja, hvis den lyser, så er det stooooop! øjeblikkeligt.

Af skade bliver man klog og kun meget sjældent rig, som man jo siger.
Når det er sagt, så er jeg ganske imponeret over, at den har kørt 5-10 minutter helt uden olie! :shock:

Trods alt - god weekend.
Klister-hilsen

Allan Dyrbye Kristensen
Cand. Skilt
[skiltemaleren.dk]

________________________________________________________
//Smart 452//BEDST STYLEDE 2015+2016//BEST IN SHOW 2016+2017+2019//BEDSTE FARVEKOMBI 2017+2019//BEDST VEDLIGEHOLDTE 2017+2023//

Brugeravatar
Bronski
Passion status
Passion status
Indlæg: 614
Tilmeldt: 13. feb 2009, 12:25
smart model: Fortwo 451
smart årgang: 2013
smart motor: Benzin
2. smart - model: Fortwo 451
2. smart - variant: Pulse
2. smart - årgang: 2007
2. smart - type: Coupe
Geografisk sted: Gentofte / Vangede

Re: Smart killer

Indlæg af Bronski » 31. okt 2014, 14:26

tror iøvrigt det er en olietryks måler - så hvis lampen lyser er der ikke tryk på pumpen og der ved ingen smørring. det er vist kun få biler der er olie stands måler på ...
http://www.smartcars.dk
S-M-A-R-T = Sød Miniature Automobilagtig Rulleskøjte med Tag

Brugeravatar
Nemesis
Brabus status
Brabus status
Indlæg: 1010
Tilmeldt: 28. sep 2008, 00:51
smart model: Fortwo 451
smart årgang: 2011
smart motor: Diesel
Geografisk sted: Skælskør

Re: Smart killer

Indlæg af Nemesis » 31. okt 2014, 23:08

Hvor gammel er bilen? Benzin eller diesel?

Brugeravatar
kemi1967
Pure status
Pure status
Indlæg: 27
Tilmeldt: 18. apr 2014, 14:34

Re: Smart killer

Indlæg af kemi1967 » 1. nov 2014, 08:06

Nemesis skrev:Hvor gammel er bilen? Benzin eller diesel?


Det er en cdi fra 2009, som ikke havde gået mere end 30.000 Km og faktisk kørte som den skulle. Så dobbelt ærgerligt. Gik faktisk med tanken om jeg ikke bare skulle købe en ny, men der hvor jeg har den på værksted var der ikke nogen(Dengang var jeg sikkert bare for kræsen igen igen). Og så var jeg af den mening, at det ville blive noget rod hvis jeg skulle sælge den. Set i lyset af hvad jeg ved nu, skulle jeg bare have købt en og så ellers været kommet videre i dagens tekst.

Brugeravatar
kemi1967
Pure status
Pure status
Indlæg: 27
Tilmeldt: 18. apr 2014, 14:34

Re: Smart killer

Indlæg af kemi1967 » 1. nov 2014, 08:12

Skiltepusheren skrev:Super ærgerlig oplevelse !!

Når det er sagt, så er jeg ganske imponeret over, at den har kørt 5-10 minutter helt uden olie! :shock:

Trods alt - god weekend.


Jeg lage ikke mærke til tiden, så den er et rent gæt fra min side. Det eneste jeg kan sige med sikkerhed, er at det skete et stykke inde på den strækning med vejarbejde og da jeg holdt stille var jeg stadig på den strækning. Strækningen er vist 7 Km.

I lige måde :)

Brugeravatar
Nemesis
Brabus status
Brabus status
Indlæg: 1010
Tilmeldt: 28. sep 2008, 00:51
smart model: Fortwo 451
smart årgang: 2011
smart motor: Diesel
Geografisk sted: Skælskør

Re: Smart killer

Indlæg af Nemesis » 1. nov 2014, 20:02

Hmm. Det lyder vildt at bruge så mange penge på en 09 .

Brugeravatar
kemi1967
Pure status
Pure status
Indlæg: 27
Tilmeldt: 18. apr 2014, 14:34

Re: Smart killer

Indlæg af kemi1967 » 4. nov 2014, 19:40

En ting som jeg finder ultra komisk ved episoden, er at der blot var en lampe der tændte. Hvis man glemmer selen eller ikke for lukket en dør rigtigt, så bryder helvede løs. Men det at motoren er ved at brænde af er åbenbart en mindre ting.

Brugeravatar
kemi1967
Pure status
Pure status
Indlæg: 27
Tilmeldt: 18. apr 2014, 14:34

Re: Smart killer

Indlæg af kemi1967 » 4. nov 2014, 19:47

Nemesis skrev:Hmm. Det lyder vildt at bruge så mange penge på en 09 .


Nu arbejder du jo med biler til daglig og det gør jeg så ikke, så det er nok her svaret skal findes. Men det kunne da være rart at vide hvad jeg skulle have gjort.

Brugeravatar
Skiltepusheren
Passion status
Passion status
Indlæg: 899
Tilmeldt: 22. jul 2013, 23:42
smart model: Roadster 452
smart årgang: 2003
smart motor: Benzin
2. smart - model: Fortwo 451
2. smart - variant: NightOrange
2. smart - årgang: 2011
2. smart - type: Coupe
Geografisk sted: Ans By, Midtjylland
Kontakt:

Re: Smart killer

Indlæg af Skiltepusheren » 5. nov 2014, 10:10

Jeg kan godt følge Nemesis´ kommentar her...og jeg er trods alt bare skiltemaler ;-)

50.000,- kr. reparation på en bil fra 2009..
Det ville være nemmere at finde en fin bil, sandsynligvis nyere, til samme pris.

Er sikker på det var dét han mente.
Klister-hilsen

Allan Dyrbye Kristensen
Cand. Skilt
[skiltemaleren.dk]

________________________________________________________
//Smart 452//BEDST STYLEDE 2015+2016//BEST IN SHOW 2016+2017+2019//BEDSTE FARVEKOMBI 2017+2019//BEDST VEDLIGEHOLDTE 2017+2023//

Brugeravatar
kemi1967
Pure status
Pure status
Indlæg: 27
Tilmeldt: 18. apr 2014, 14:34

Re: Smart killer

Indlæg af kemi1967 » 5. nov 2014, 17:13

Skiltepusheren skrev:Jeg kan godt følge Nemesis´ kommentar her...og jeg er trods alt bare skiltemaler ;-)

50.000,- kr. reparation på en bil fra 2009..
Det ville være nemmere at finde en fin bil, sandsynligvis nyere, til samme pris.

Er sikker på det var dét han mente.



Mit spørgsmål var skam reelt nok :) Jeg kunne købe en ny bil og det spurgte jeg også ind til, men der var hverken pure,pulse eller passion. Dem han havde var fra 2008 og efter hvad jeg kunne se på kilometertællerne var begge by biler og den type kørsel er ret god til at slå en diesel ihjel. Så havde han også en hær af de helt små, der havde kørt meget langt. Nu bor jeg i byen og når jeg kommer hjem ved en 7-8 tiden, så er der fyldt godt op og så er det rart at have en smart, for hvis man bare har det de andre kalder en minibil, så kommer man på noget af en prøve. Så kunne jeg have solgt den og ledt efter en på bilbasen, men det ville jeg have tabt endnu flere penge på. Bilen fejler jo ingenting og jeg har aldrig brugt den om vinteren, den har bare lige det problem med motoren. Så hvorfor ikke sætte en ny motor i. Jeg kender folk der rask væk bruger 200-300K på en bil, så set i lyset af det virker 50 K ikke som særligt meget. Man kunne så have fundet en gammel motor og sat i, men så kunne jeg lige så godt have taget chancen med nogen af dem han havde stående. Hvis jeg skulle have valgt en anden bil, skulle det have været den helt lille model, men da jeg pendler 700 Km om ugen var jeg i tvivl om jeg kunne holde den i luften. Så jeg har skam tænkt, så det knagede.

Havde faktisk regnet med at køre omkring 300K Km, førend jeg skulle have en ny og da den gik itu, stod tælleren kun på 30K Km. Så mener skam der er spræl nok i den, til at det at sætte en ny motor i er en god ide. Og det er faktisk gået hen og blevet en endnu bedre ide, efter de har lanceret den nye smart. Der i min optik er skridt på vej i den forkerte retning. Det skulle ikke undre mig om smarten går samme vej som mini'en. Og hvad er det så lige man kan bruge det til ?

Jeg kunne faktisk godt have valgt en anden bil, men så skulle det have været en elbil. I København har vi pladser til elbiler som ingen benytter. Men igen, her er smarten et bedre bud.

Besvar