Ingen gear periodisk (streger i speedometer)

Her kan du dele dine råd, erfaringer og tips til smart. Alt fra skift af olie til montering af autoradio.
Besvar
Brugeravatar
smart42dk
Brabus Xclusive status
Brabus Xclusive status
Indlæg: 2377
Tilmeldt: 11. sep 2007, 16:16
smart model: Fortwo 451
smart årgang: 2011
smart motor: Benzin
Geografisk sted: Aalborg
Kontakt:

Ingen gear periodisk (streger i speedometer)

Indlæg af smart42dk » 4. feb 2015, 10:54

Hej alle
Jeg havde for et stykke tid siden et problem med at min roadster pludselig ikke kunne finde uf af at gå i gear og samtidig kom der 3 vandrette streger i speedometerets gear indikator.
Når fejlen opstod, kunne jeg stoppe motoren fjerne nøglen og vente et par minutter, nu kunne jeg så nogle gange være heldig at den ved start igen kunne finde et gear og jeg kunne køre videre..
IMG_0984.JPG


Probemet var periodisk, eftr at have undersøgt problemet på nettet stod jeg med forskellige muligheder, som groft sagt kunne opdeles i 4 forskellige fejl.
1) Actuatoren (den motor der kobler ind og ud kunne være defekt eller bare fungerede dårligt)
2) SE-drive enheden (Elektronikken der sender signaler til gearmotor styringen om hvilket gear der skal benyttes)
3) Selve gearmotoren
4) Ledningsnet (Inkl stik) omkring aktuator og gearmotoren

Da bilen var begyndt at koble ind og ud lidt hårdt, troede jeg at det var aktuatoren, så den blev i første omgang smurt og justeret. Det skulle dog vise sig ikke at være problemet. Da jeg havde en ekstra SE-enhed liggende monterede jeg denne, igen uden held.
Endelig fik jeg bilen op på en lift så jeg kunne se nærmere på gearmotoren og ledningsnettet. Nu kunne jeg se at "Scoopet" til intercooleren havde "gnavet" kablet til gear-motoren. Dette betød at positions signalerne der kom retur til gear-motor styringen blev forstyrret, specielt i vådt og fugtigt vejr.
Defekt.jpg


Jeg rettet probelemt ved at afmontere de forskellige stik således at jeg kunne trække ledningsnettet op oven på motoren så det var nemmere at arbejde med.
Jeg klippede nu de ødelagte ledninger ud (de var meget oxiderede) og loddede nye ledninger ind i ledningsnettet. Det hele blev flexet med lim og alle stik og kabel holdere blev monteret igen.

Der er nu ikke noget som at fixe ens egen bil og samtidig spare en masse penge :-)
Du har ikke tilladelse til at få vist vedhæftede filer i dette indlæg.
www.smartmani.dk
Det man kører er man selv...

Brugeravatar
bageren
Brabus Taylor Made
Brabus Taylor Made
Indlæg: 5204
Tilmeldt: 21. apr 2008, 21:08
smart model: Fortwo 451

Re: Ingen gear periodisk (streger i speedometer)

Indlæg af bageren » 4. feb 2015, 13:34

Der er noget tilfredsstillende ved selv at finde og rette en fejl :-)
selvom man er tyk, kan man godt have tynd mave!

Brugeravatar
biglad
Passion status
Passion status
Indlæg: 340
Tilmeldt: 11. nov 2008, 20:47
smart model: Roadster 452
smart årgang: 2004
smart motor: Benzin
Geografisk sted: abildå midt-vest jylland

Re: Ingen gear periodisk (streger i speedometer)

Indlæg af biglad » 13. feb 2015, 09:54

husk at give alle stik siliconefedt når i nu har dem skildt ad, så holder blien måske lidt længere
kristian knudsen
medl. nr 001
smart 452 roadster blå/grå, så orginal som mulig

Brugeravatar
bullerad
Passion status
Passion status
Indlæg: 735
Tilmeldt: 19. jun 2009, 07:38
smart model: Fortwo 451
smart årgang: 2013
Geografisk sted: skibby

Re: Ingen gear periodisk (streger i speedometer)

Indlæg af bullerad » 13. feb 2015, 17:53

Dow corning fedt er det der skal i stikne
Men of steel drives cars of plastic

Besvar