Højtalere i bagklap på 450

Her kan du dele dine råd, erfaringer og tips til smart. Alt fra skift af olie til montering af autoradio.
Besvar
Brugeravatar
Coolkaj
Pulse status
Pulse status
Indlæg: 209
Tilmeldt: 25. jun 2015, 23:23
smart model: Fortwo 450
smart årgang: 2001
smart motor: Diesel
2. smart - model: Fortwo 451
2. smart - variant: NightOrange
2. smart - årgang: 2011
2. smart - type: Coupe
Geografisk sted: Skælskør

Højtalere i bagklap på 450

Indlæg af Coolkaj » 8. jul 2015, 17:10

Ja, jeg kan ikke leve uden god lyd i bilen, og som ny Smart ejer kunne jeg konstatere at de originale højtalere slet ikke kunne levere varen.

Jeg fandt forskellige opgraderingsmuligheder på diverse netfora, men under forruden kan der ikke presses større end 6" ind, og jeg bryder mig i forvejen ikke om at få lyden derfra. Jeg fandt i den forbindelse på en udstyrsside et ret kraftigt 3-vejs system som fyldte hele forrudehylden op med højtalere, hvis nogen skulle være interresseret.

Der er ikke plads nok i dørene til store højtalere, så eneste muligheder ville være at bygge en kasse op bag sæderne eller lave et indgreb i bagsmækken.

Valget faldt på bagsmækken, og efter at have afmonteret yderbeklædningen og synet pladsen med det forkromede øjemål, købte jeg et sæt 6x9 tommere.

Jeg fik min gode ven smeden til at hjælpe med operationen. Der er tre ting at tage hensyn til med pladsen. De lodrette stivere i siderne, den langsgående stiver og indsænkningen til nummerpladen. Vi nåede frem til at skære hullerne lige til kanten af stiverne i siderne. Når højtaleren blev presset i nåede magneten lige akkurat at ramme nummerplade indsænkningen, hvilket ikke var så godt. På højtalerne sad en plastramme pålimet rundt langs kanten. Denne ramme fik jeg trukket af, og lagde den under højtaleren i stedet. Derved gik højtaleren fri af indsænkningen, og passede på milimeter i klappen. Eneste problem var nu at højtalerdækslet gabede en smule fra inderbeklædningen på grund af plastrammen. Dette problem løste jeg ved at købe en meter af de der grå skumpølser som man bruger til at tætne omkring vinduer før der fuges. Denne blev presset rundt langs kanten, og lavede en pæn afslutning.
Så hvis nogen har mod på at lave denne operation, kan et par 6x9" være der med lidt snilde - ellers prøv med nummeret mindre og der skulle ikke være nogen problemer. :D

Brugeravatar
John Sahl
Pure status
Pure status
Indlæg: 37
Tilmeldt: 14. aug 2013, 12:02

Re: Højtalere i bagklap på 450

Indlæg af John Sahl » 9. jul 2015, 20:23

Det til forruden er fra Jehnert, og det har vi i konens 450'er. Jeg er på ingen måde imponeret! Er kun glad for at jeg ikke selv har betalt for det ;)
Billede
John Sahl Hjælp til import = www.autohenter.dk
Billede Billede

Besvar