Mister motorkraft

Har du et teknisk spørgsmål, så skriv det her. Se evt. først i Tips og Tricks inden du spørger.
Besvar
Brugeravatar
Klaushuse
Pure status
Pure status
Indlæg: 7
Tilmeldt: 27. feb 2019, 18:17
smart model: Fortwo 451
smart årgang: 2008
smart motor: Diesel

Mister motorkraft

Indlæg af Klaushuse » 10. maj 2019, 19:19

Hej
Jeg har en 451’er
Når man starter kører bilen fint og trækker godt op til det røde felt i omdrejningstælleren, efter nogle kilometer mister den kraft og trækker svagt opad i fart og til max. 3000 omdrejninger. Kører man ind til siden og slukker og starter igen kører den fint igen men efter nogle kilometer sker det hele igen. Er det noget motorstyring/computer som driller?

Brugeravatar
ib
Passion status
Passion status
Indlæg: 730
Tilmeldt: 29. sep 2010, 00:14
smart model: Fortwo 451
smart årgang: 2009
smart motor: Diesel
Geografisk sted: Hvidbjerg (Frc)

Re: Mister motorkraft

Indlæg af ib » 10. maj 2019, 23:48

Det lyder helt klart som wastegate armen der har sat sig - den skal løsnes. Du kan faktisk under kørsel bare dreje nøglen og slå den til igen, så spurter bilen lidt igen - men taber bare kraften igen kort efter.
Wastegate-armen sidder uden på motoren og er udsat for vind og vejr, vand, skidt og salt. Den kan sætte sig og så vil bilen ikke rigtig flytte sig. Undgå det kan du således ikke, men renset og smurt godt er det vores erfaring at så ruller bilen også 50.000 km. eller mere igen. Se dette link: http://clubsmartcar.com/index.php?/topi ... egate-arm/
- to Smart'er på adressen - Passion 54hk sølvmetallic cabrio til konen og en hvid cabrio komfort med rød tridion til mig.

I'm speeding because
I have to get there before
I forget where I'm going

Brugeravatar
bageren
Brabus Taylor Made
Brabus Taylor Made
Indlæg: 5204
Tilmeldt: 21. apr 2008, 21:08
smart model: Fortwo 451

Re: Mister motorkraft

Indlæg af bageren » 11. maj 2019, 13:59

Som Ib skriver, så har wastegateventilen på turboen sat sig fast. Det er et handicap, som cdi-motoren lider under. Den skal blot løsnes og smøres med noget varmebestandigt fedt! Dette kan du gøre nogle gange, inden at turboen står til udskiftning.


Sent from my iPhone using Tapatalk
selvom man er tyk, kan man godt have tynd mave!

Brugeravatar
ib
Passion status
Passion status
Indlæg: 730
Tilmeldt: 29. sep 2010, 00:14
smart model: Fortwo 451
smart årgang: 2009
smart motor: Diesel
Geografisk sted: Hvidbjerg (Frc)

Re: Mister motorkraft

Indlæg af ib » 11. maj 2019, 14:41

Det lyder nemt og enkelt - men er det ikke - måske du skal have proff. hjælp. Hvor i landet befinder du dig?
- to Smart'er på adressen - Passion 54hk sølvmetallic cabrio til konen og en hvid cabrio komfort med rød tridion til mig.

I'm speeding because
I have to get there before
I forget where I'm going

Brugeravatar
Klaushuse
Pure status
Pure status
Indlæg: 7
Tilmeldt: 27. feb 2019, 18:17
smart model: Fortwo 451
smart årgang: 2008
smart motor: Diesel

Re: Mister motorkraft

Indlæg af Klaushuse » 11. maj 2019, 17:23

2970 Hørsholm, jeg har dog et værksted som har prøvet at fejlsøge fejlen og det er indtil videre gratis.
Jeg takker for jeres tips og viderebringer at værkstedet bør kigge på ventilen på mandag. Ellers må jeg vende tilbage hos jer i forummet 😊

Brugeravatar
Klaushuse
Pure status
Pure status
Indlæg: 7
Tilmeldt: 27. feb 2019, 18:17
smart model: Fortwo 451
smart årgang: 2008
smart motor: Diesel

Re: Mister motorkraft

Indlæg af Klaushuse » 17. aug 2019, 08:38

Problemet er løst, brugte et andet værksted gratis.

Besvar