Smart fortwo 451 semi automatic
I dag da jeg skulle køre, har sat bilen i 1. drive, giver lidt gas og der sker ikke noget, givet lidt mere gas og så pludselig hugger koblingen til og bilen springer frem meget voldsomt, det gentog sig to gange efter hinanden og så var alt normalt igen.
ER der nogen der har en forklaring på dette?
Aktuator problemer
- Willadsen
- Pure status
- Indlæg: 4
- Tilmeldt: 27. jun 2019, 23:40
- smart model: Fortwo 451
- smart årgang: 2009
- smart motor: Diesel
- 2. smart - model: Fortwo 451
- 2. smart - variant: Passion
- 2. smart - årgang: 2012
- 2. smart - type: Cabriolet
- Geografisk sted: Vordingborg
- ib
- Passion status
- Indlæg: 730
- Tilmeldt: 29. sep 2010, 00:14
- smart model: Fortwo 451
- smart årgang: 2009
- smart motor: Diesel
- Geografisk sted: Hvidbjerg (Frc)
Re: Aktuator problemer
Det er Aktuatoren eller wastegatearmen det er galt med - den har sat sig fast og skal løsnes. Jeg går ud fra at når du tænder, så lyser motorlampen - vent med at køre til den er slukket - ellers får du raketstart som du oplever.
- to Smart'er på adressen - Passion 54hk sølvmetallic cabrio til konen og en hvid cabrio komfort med rød tridion til mig.
I'm speeding because
I have to get there before
I forget where I'm going
I'm speeding because
I have to get there before
I forget where I'm going
- Willadsen
- Pure status
- Indlæg: 4
- Tilmeldt: 27. jun 2019, 23:40
- smart model: Fortwo 451
- smart årgang: 2009
- smart motor: Diesel
- 2. smart - model: Fortwo 451
- 2. smart - variant: Passion
- 2. smart - årgang: 2012
- 2. smart - type: Cabriolet
- Geografisk sted: Vordingborg
Re: Aktuator problemer
Tak for svar Ib.
Har et par spørgsmål til dig.
1. Består aktuatoren af 2 aktuatorer, en for kobling og en for gear, nu da gearet ikke fejler noget og er det selv gået løst og hvis kan det smøres eller skal der nyt på, for at sikker det ikke sker igen?
2. Er wastegatearmen ikke for turboen og hvis hvordan kan den så have indflydelse på den hurtige tilkobling. raket start?
Jeg vil holde øje med motorlampen den slukker
Har et par spørgsmål til dig.
1. Består aktuatoren af 2 aktuatorer, en for kobling og en for gear, nu da gearet ikke fejler noget og er det selv gået løst og hvis kan det smøres eller skal der nyt på, for at sikker det ikke sker igen?
2. Er wastegatearmen ikke for turboen og hvis hvordan kan den så have indflydelse på den hurtige tilkobling. raket start?
Jeg vil holde øje med motorlampen den slukker
- ib
- Passion status
- Indlæg: 730
- Tilmeldt: 29. sep 2010, 00:14
- smart model: Fortwo 451
- smart årgang: 2009
- smart motor: Diesel
- Geografisk sted: Hvidbjerg (Frc)
Re: Aktuator problemer
Jeg har ikke teknisk indsigt til at svare på dine spørgsmål - måske en anden kan.
Har kun oplevet som jeg beskriver at westgatearmen har sat sig - den blev motioneret (løsnet) og så var bilen(erne) kørende igen - eller rettere, begge vore biler har haft samme oplevelse - endda flere gange. Begge årgang 2009.
Har kun oplevet som jeg beskriver at westgatearmen har sat sig - den blev motioneret (løsnet) og så var bilen(erne) kørende igen - eller rettere, begge vore biler har haft samme oplevelse - endda flere gange. Begge årgang 2009.
- to Smart'er på adressen - Passion 54hk sølvmetallic cabrio til konen og en hvid cabrio komfort med rød tridion til mig.
I'm speeding because
I have to get there before
I forget where I'm going
I'm speeding because
I have to get there before
I forget where I'm going
- Willadsen
- Pure status
- Indlæg: 4
- Tilmeldt: 27. jun 2019, 23:40
- smart model: Fortwo 451
- smart årgang: 2009
- smart motor: Diesel
- 2. smart - model: Fortwo 451
- 2. smart - variant: Passion
- 2. smart - årgang: 2012
- 2. smart - type: Cabriolet
- Geografisk sted: Vordingborg
Re: Aktuator problemer
Tak for tilbagemelding og info
- Willadsen
- Pure status
- Indlæg: 4
- Tilmeldt: 27. jun 2019, 23:40
- smart model: Fortwo 451
- smart årgang: 2009
- smart motor: Diesel
- 2. smart - model: Fortwo 451
- 2. smart - variant: Passion
- 2. smart - årgang: 2012
- 2. smart - type: Cabriolet
- Geografisk sted: Vordingborg
Re: Aktuator problemer
Jeg har fået smurt og justeret aktuatoren, det hjalp ikke.
Har nu fået monteret en ny aktuator og problemet er løst.
Har nu fået monteret en ny aktuator og problemet er løst.
- Skiltepusheren
- Passion status
- Indlæg: 900
- Tilmeldt: 22. jul 2013, 23:42
- smart model: Roadster 452
- smart årgang: 2003
- smart motor: Benzin
- 2. smart - model: Fortwo 451
- 2. smart - variant: NightOrange
- 2. smart - årgang: 2011
- 2. smart - type: Coupe
- Geografisk sted: Ans By, Midtjylland
- Kontakt:
Re: Aktuator problemer
Koblingsaktuatoren er en sliddel, som altid er i arbejde, og derfor også er en almindelig årsag til at en Smart ikke kan koble ud eller skifte gear.
Hvis tænder eller fjeder knækker, så er det slut, og en ny må til.
De kan dog blive “træge” over tid, og kan nogle gange fungere igen ved at skille dem ad, og smøre dem op.
Wastegaten - her har du helt ret.
Den er en del af turbo systemet.
Det er en lille låge eller ventil der sidder i manifolden, og lukker op og i for at holde styr på turbotryk ved gearskifte.
Hvis wastegaten sætter sig fast, vil bilen gå i nødprogram - typisk med en OBD kode der referer til “Overboost”. Man kan med fordel give den forbyggende førstehjælp, med en tang - bevæge den - og gerne søre med noget der kan tåle en del varme, fx. Grafitfedt.
Wastegaten styres af en vakuum styret aktuator, som iøvrigt også kan gå i stykker.
Det er et meget velkendt problem på CDi motorer, at wastegaten kan sætte sig fast.
- men det er har intet med koblings- eller gearaktuatoren at gøre
Hvis tænder eller fjeder knækker, så er det slut, og en ny må til.
De kan dog blive “træge” over tid, og kan nogle gange fungere igen ved at skille dem ad, og smøre dem op.
Wastegaten - her har du helt ret.
Den er en del af turbo systemet.
Det er en lille låge eller ventil der sidder i manifolden, og lukker op og i for at holde styr på turbotryk ved gearskifte.
Hvis wastegaten sætter sig fast, vil bilen gå i nødprogram - typisk med en OBD kode der referer til “Overboost”. Man kan med fordel give den forbyggende førstehjælp, med en tang - bevæge den - og gerne søre med noget der kan tåle en del varme, fx. Grafitfedt.
Wastegaten styres af en vakuum styret aktuator, som iøvrigt også kan gå i stykker.
Det er et meget velkendt problem på CDi motorer, at wastegaten kan sætte sig fast.
- men det er har intet med koblings- eller gearaktuatoren at gøre
Klister-hilsen
Allan Dyrbye Kristensen
Cand. Skilt
[skiltemaleren.dk]
________________________________________________________
//Smart 452//BEDST STYLEDE 2015+2016//BEST IN SHOW 2016+2017+2019//BEDSTE FARVEKOMBI 2017+2019//BEDST VEDLIGEHOLDTE 2017+2023//
Allan Dyrbye Kristensen
Cand. Skilt
[skiltemaleren.dk]
________________________________________________________
//Smart 452//BEDST STYLEDE 2015+2016//BEST IN SHOW 2016+2017+2019//BEDSTE FARVEKOMBI 2017+2019//BEDST VEDLIGEHOLDTE 2017+2023//