Køb af Smart Roadster - holdbarhed af motor?

Stil alle de gode spørgsmål her inden du køber.
Besvar
Brugeravatar
sriis
Pure status
Pure status
Indlæg: 2
Tilmeldt: 26. apr 2017, 11:22

Køb af Smart Roadster - holdbarhed af motor?

Indlæg af sriis » 26. apr 2017, 11:45

Hej!

Jeg har i et stykke tid væres på jagt efter en lille sjov bil, da vi har et ret begrænset kørselsbehov (10.000 km/år).
I starten var mit blik rettet mod Mazda's MX5'er, men den kan jeg simpelthen ikke være i.

Ved et tilfælde fik jeg en prøvetur i en Smart Roadster og det var ski fedt! :)

Men de modeller (udelukkende Roadster 82 HK) jeg har kigget på har gået omkring 130.000 km og jeg synes der er en del skriverier om at motoren ikke holder så mange km. Er det noget jeg bør være bekymret over?

Et blandt flere eksempler er f.eks. sætningen
the engine doesn't last as long as a "normal" car engine...
i denne guide:
http://www.evilution.co.uk/info/roadste ... _guide.htm

På forhånd tak!
Søren Riis
Vejle

Brugeravatar
smart42
Brabus Xclusive status
Brabus Xclusive status
Indlæg: 3677
Tilmeldt: 22. jul 2007, 14:04
smart model: Fortwo 451
smart årgang: 2011
smart motor: Benzin
Geografisk sted: Nordjylland
Kontakt:

Re: Køb af Smart Roadster - holdbarhed af motor?

Indlæg af smart42 » 26. apr 2017, 11:58

Vores holder endnu. Kan ikke helt huske km-tal, men det er omkring de 100.000.

Nøglen til et lang og lykkeligt liv med en smart med benzinmotor og turbo (gælder alle modeller af smart) er at køre pænt indtil den er varm.

Dermed ikke sagt, at ting ikke kan gå i stykker - det kan de. Men med omtanke på højre fod kommer man langt.

Når man skal købe brugt, så ved man jo selvfølgelig ikke, hvordan de/den tidligere ejer har kørt smarten. Sådan er det med alle brugte biler.

Jeg ville nok nærmere være bekymret om man køber en "leakster".

Brugeravatar
sriis
Pure status
Pure status
Indlæg: 2
Tilmeldt: 26. apr 2017, 11:22

Re: Køb af Smart Roadster - holdbarhed af motor?

Indlæg af sriis » 27. apr 2017, 23:50

Mange tak for inputs.
Bilen stod udendørs og der var ikke umiddelbart fugt i den. Den kører også godt synes jeg, men jeg har omvendt ikke så meget at sammenligne med.

Hvordan vurderer jeg om prisen på Roadsteren er fornuftig?
Der er meget få til salg og de er svære at sammenligne pga. forskelligt udstyr synes jeg.

Går man igennem bilpriser.dk, så giver det et helt andet (og forkert) billede :| :)
Søren Riis
Vejle

Brugeravatar
Skiltepusheren
Passion status
Passion status
Indlæg: 899
Tilmeldt: 22. jul 2013, 23:42
smart model: Roadster 452
smart årgang: 2003
smart motor: Benzin
2. smart - model: Fortwo 451
2. smart - variant: NightOrange
2. smart - årgang: 2011
2. smart - type: Coupe
Geografisk sted: Ans By, Midtjylland
Kontakt:

Re: Køb af Smart Roadster - holdbarhed af motor?

Indlæg af Skiltepusheren » 29. apr 2017, 13:20

sriis skrev:Mange tak for inputs.
Bilen stod udendørs og der var ikke umiddelbart fugt i den. Den kører også godt synes jeg, men jeg har omvendt ikke så meget at sammenligne med.

Hvordan vurderer jeg om prisen på Roadsteren er fornuftig?
Der er meget få til salg og de er svære at sammenligne pga. forskelligt udstyr synes jeg.

Går man igennem bilpriser.dk, så giver det et helt andet (og forkert) billede :| :)


Mht. motor, så er det rigtigt at det siges, at efter 100.000 km kan det give problemer. Men sådan er det også med motorcykler, og til dels også alle andre biler.
Som Smart42 siger, så kommer det helt an på hvordan den er blevet behandlet. Koldstart og klø fra første meter, er klart en fjende - men det gælder alle motorer.
Dernæst, hvis man kører en 0,7 liters turbomotor som var den en 3 liters Porsche og vil have samme oplevelse, ja så varer det altså ikke evigt :-)

Da Roadsteren aldrig er solgt fra ny i Danmark, er priserne helt umulige at gennemskue. De er set til salg i DK (alle importerede) til priser fra 70.000 til 170.000,-
Hvis du vil importere en, så er der heller ingen regler for hvad afgiften kan være. Du kan forvente alt mellem 30.000 og 70.000 i afgift.

Men forvent en pris i omegnen af 100.000,- for en 452 i god stand, på danske plader - købt i Danmark.

Min er hentet i det sydligste Tyskland, købt af et ægtepar i 60erne som har haft bilen fra ny, og med fuld Smart servicebog.
Den har nu kørt 120.000 km og spinder som en kælen killing.
Den har ingen sygdomstegn (og slet ikke fra motoren), ud over det man må forvente af en bil der er 14 år gammel. Så der er blevet skiftet bremser, støddæmpere, fjedre og sådan noget som almindeligvis bliver træt og slidt.
Jeg kan ikke se at bilen er ringere end så mange andre biler - faktisk oplever jeg den som ret driftsikker.
Reservedelspriser er også ganske overskuelige - i hvert fald de almindelige sliddele.
Som nævnt kan de godt have problemer med at holde vand ude - jeg har så ikke oplevet det. Men man kan tage sine forholdsregler.
Jeg kan henvise til en englænder som syr et særligt regnslag, som kan sidde på bilen når man kører. Det dækker kun taget og samlinger omkring tagstolper, og sikrer at der ingen vand kommer ind dér.

Kan kun sige at det er den sjoveste bil jeg har ejet til dato, og jeg har ingen planer om at skille mig af med den - ever.
Så skulle det da lige være for at få en lækker Brabus version en dag :-D

Køb for pokker - køøøøøb! (vi vil så gerne have nogle flere 452 at sparke dæk med i klubben, haha ;-))

Mvh. Allan
Klister-hilsen

Allan Dyrbye Kristensen
Cand. Skilt
[skiltemaleren.dk]

________________________________________________________
//Smart 452//BEDST STYLEDE 2015+2016//BEST IN SHOW 2016+2017+2019//BEDSTE FARVEKOMBI 2017+2019//BEDST VEDLIGEHOLDTE 2017+2023//

Besvar