Dato og tid er 19. apr 2014, 20:15
Du ser i øjeblikket vores forum som Gæst, hvilket giver dig begrænset adgang til indholdet på vores forum. Ved at registrere dig som bruger vil du få adgang til en prøveperiode på klubbens forum, hvor du kan forfatte og svare på indlæg, se andre brugeres profiler, se uploadede billeder, søgning og meget mere.

Registrering er hurtig, simpel og helt gratis. Registrer dig og bliv en del af vores fællesskab!

Denne tekstboks fjernes, når du er indmeldt i klubben og har betalt kontingent.

Svar på emne  [ 12 indlæg ] 
 Oliepåfyldning - Er det "svært" ? 
Forfatter besked
Pulse status
Pulse status
Brugeravatar

Geografisk sted: Odense M.
Hej alle!

Jeg står for at skulle efterfylde olie på Henriette's (min kone) Smart. Men ....

Er det "svært" :lol: Kræves der en "speciel" teknik :lol: eller hvad ? Oliedækslet, det sidder sgu mega fast. I følge Manualen (side 7-9) skal dækslet drejes mod venstre, men det rokker sig ikke ud af stedet. Er der måske vacum ?
Er der en eller anden som kan give et "godt" råd, gerne "hurtigt".

hilsen
Peter, Odense M.

22. nov 2008, 14:53
Brabus status
Brabus status
Brugeravatar

Geografisk sted: 7200 Grindsted
Når du kigger ned på dækslet så skal det drejes MOD URET.

Det bør ikke være svært at løsne dækslet.

Pas nu på ikke at få fyldt for meget olie på, hellere lidt under stregen end over....

22. nov 2008, 15:15
Passion status
Passion status
Brugeravatar

Geografisk sted: København Ø
Ud over ikke at fylde for meget olie på så synes jeg også det er lidt svært at komme til med en 5 liters dunk i det lille rum, så jeg har faktisk købt en billig drikkedunk med sådan et "sugelåg" det letter det ganske gevaldigt og man spilder ikke en dråbe! Man kan selvfølgelig også bare bruge en tragt, men med dunken ved jeg også meget mere præcist hvor meget olie jeg hælder på den lille.

22. nov 2008, 16:17
Passion status
Passion status
Brugeravatar

Geografisk sted: abildå midt-vest jylland
jeg har engang hørtat mototen skal være varm så går det lettere, om det passer ved jeg ikk

22. nov 2008, 18:34
Brabus Xclusive status
Brabus Xclusive status
Brugeravatar

Fred Perry skrev:
Ud over ikke at fylde for meget olie på så synes jeg også det er lidt svært at komme til med en 5 liters dunk i det lille rum, så jeg har faktisk købt en billig drikkedunk med sådan et "sugelåg" det letter det ganske gevaldigt og man spilder ikke en dråbe! Man kan selvfølgelig også bare bruge en tragt, men med dunken ved jeg også meget mere præcist hvor meget olie jeg hælder på den lille.

Husk at tømme drikkedunken for modermælks erstatning først, ellers brækker den sig når den skal op på skulderen og bøvse bagefter :roll:

22. nov 2008, 18:35
Brabus status
Brabus status
Brugeravatar

Hvordan gik det så, fik du påfyldningsdækslet af eller hva'. :?:

23. nov 2008, 16:51
Pulse status
Pulse status
Brugeravatar

Geografisk sted: Odense M.
Hej Faxe!

Nu er dækslet komme af! Det sad utrolig godt fast. Det var helt tør på "røret" dér hvor dækslet sidder. Efter oliepåfyldningen har jeg "smurt" lidt olie på "røret" og har derefter prøvet at tage dækslet af og på flere gange, uden problemer!

hilsen
Peter, Odense M.

23. nov 2008, 17:37
Pure status
Pure status
Brugeravatar

Jeg har lige selv givet min "Mimmi" mere olie, synes absolut ikke det var svært så det lyder mærkeligt...he he

og jeg er da ikke den store motor"haj", det ska bare virke!!
:shock:

- Winnie

petit skrev:
Hej alle!

Jeg står for at skulle efterfylde olie på Henriette's (min kone) Smart. Men ....

Er det "svært" :lol: Kræves der en "speciel" teknik :lol: eller hvad ? Oliedækslet, det sidder sgu mega fast. I følge Manualen (side 7-9) skal dækslet drejes mod venstre, men det rokker sig ikke ud af stedet. Er der måske vacum ?
Er der en eller anden som kan give et "godt" råd, gerne "hurtigt".

hilsen
Peter, Odense M.

26. nov 2008, 16:08
Pure status
Pure status
Brugeravatar

Geografisk sted: Nibe, Skørbæk
Jeg var nede hos Erland ved Vegger Auto for at få nye vinterdæk på min nye Smart. Jeg sludrede lige lidt med ham angående olieskift. Han siger at dieselbilerne er lidt slemme til at bruge olie især i starten, så han anbefaler at man kontrollerer oliestanden ved hver ca 3000 km. Han siger at man i modsætning til hvad mange har lært skal kontrollere olien når motoren er kold og så kun fylde olie på, så den står midt mellem indikatorerne på målepinden og ikke fyldt helt op som mange gør. Det skyldes at når motoren er varm udvider aluminiumsblokken (motoren) sig og der kan være mere olie på end når den er kold. Hvis man så fylder olien på en varm motor kan man risikere, at der ikke er plads nok til olien når motoren køler ned igen. Så løber olien alle mulige steder hen hvor den ikke skal være - fx turboen. Det kan blive en dyr affære!

Smart Fortwo 0.8 cdi -2008
Peugoet 307 1.6 st - 2002
Trek 1000 - 2007

26. nov 2008, 19:55
Brabus status
Brabus status
Brugeravatar

Så er den gode Erland åbenbart klogere end dem der laver bilen, for det står udtrykkeligt i instruktionsbogen at oliestanden skal kontrolleres med driftsvarm motor..

Dette er hvad der står i instruktionsbogen til min 450':

>Note!
Check the engine oil level at regular intervals when the engine is warm.

26. nov 2008, 21:19
Pure status
Pure status
Brugeravatar

Geografisk sted: Nibe, Skørbæk
Det var akurat hvad jeg spurgte om, da jeg også har læst dette i bogen til min 451'er. Han siger at han flere gange har set det er gået galt med for meget olie på biler, men aldrig med for lidt olie, selvom den er kontrolleret i kold tilstand.
Det undrer også mig, men forklaringen lyder god nok.

Smart Fortwo 0.8 cdi -2008
Peugoet 307 1.6 st - 2002
Trek 1000 - 2007

26. nov 2008, 21:52
Brabus Xclusive status
Brabus Xclusive status
Brugeravatar

Træholt skrev:
Det var akurat hvad jeg spurgte om, da jeg også har læst dette i bogen til min 451'er. Han siger at han flere gange har set det er gået galt med for meget olie på biler, men aldrig med for lidt olie, selvom den er kontrolleret i kold tilstand.
Det undrer også mig, men forklaringen lyder god nok.

Det kunne være sejt hvis mekanikeren havde ret med hensyn til aluminiumsblokkens udvidelse, så fik man måske en 1.6 liters motor på en varm sommerdag ! weeeeeee... !

27. nov 2008, 00:55
Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Svar på emne   [ 12 indlæg ]