Småproblemer med "ny" Roadster

Spørg eller skriv om alt der vedrører smart, som ikke har teknisk karakter. Eks. værksteder, nye modeller, artikler, links mm.
Besvar
Brugeravatar
Hasse
Pure status
Pure status
Indlæg: 5
Tilmeldt: 3. nov 2020, 14:36
smart model: Roadster 452
smart årgang: 2005
smart motor: Benzin
Geografisk sted: Østjylland

Småproblemer med "ny" Roadster

Indlæg af Hasse » 3. nov 2020, 14:52

Har fulgt med på dette forum i en årrække, og som ny Smartejer har jeg meldt mig ind :D
Hentede min "nye" Smart Roadster i går i Kiel, fik exportplader på, og nød en fremragende benzinøkonomi på vej hjem til Århus.
Der var dog små problemer undervejs, og et par af dem blev løst ved at læse instruktionsbogen.... men...
ESP indikatoren (gul trekant med udråbstegn i midten af speedom.) blinker en gang imellem uden noget mønster eller hastighed. Kan løses ved at enten gi´gas, slippe gassen, eller vride rattet lidt frem og tilbage. Dog når man kommer på 130Km/t eller deromkring blinker den konstant.
En anden ting er, at omkring 120-130 med mellemgas og ladetryk under 0, har den periodiske udsættere. Virker lidt som tænding bli´r afbrudt en brøkdel af et sekund. Går man ned under 120 sker dette ikke.
En sidste ting: Ved gearskifte, mest mellem de 4 første, gi´r den en lille pibelyd ved skift. Den lyd kan jeg også fremprovokere ved at accelerere i f.eks 3. gear og så helt slippe speederen. "PIW", i samme øjeblik man slipper gassen. Mit eget ukvalificerede gæt kunne være en gummibøsning i et motorophæng, som piber når det vrider sig??
Ellers må jeg sige, at jeg var/er superglad. Sort med sølvbarre, 4. md. 2005 og havde "kun" gået 79000Km.
Nu efterlyser jeg erfaring fra alle jer, der sandsynligvis har prøvet mine småproblemer før.
M.v.h. Hasse !!

Brugeravatar
Skiltepusheren
Passion status
Passion status
Indlæg: 899
Tilmeldt: 22. jul 2013, 23:42
smart model: Roadster 452
smart årgang: 2003
smart motor: Benzin
2. smart - model: Fortwo 451
2. smart - variant: NightOrange
2. smart - årgang: 2011
2. smart - type: Coupe
Geografisk sted: Ans By, Midtjylland
Kontakt:

Re: Småproblemer med "ny" Roadster

Indlæg af Skiltepusheren » 18. nov 2020, 02:17

Hej Hasse.

Velkommen i klubben, og tillykke med din nye Roadster.
Det er jo ved at være nogle år siden de forlod samlebåndet, så forbered dig på et had/kærligheds forhold, af den slags man normalt kun ser mellem søskende; Som regel vil du elske den betingelsesløst, men indimellem kan den bare...argh! :D

Nå, småskavanker, det har de vist alle sammen.
Mht. den gule trekant der blinker, så har den tilknytning til ESP/ABS systemet.
Det kan være flere ting der trigger den.

ABS sensor- en defekt sensor kan lave det der lysshow.

ABS ringe - der sidder én på hvert hjul. En slags tandhjul, som fortæller sensoren om hjulet snurrer eller står stille.
Ringene kan knække (uden at falde af). Er der et brud, er der for stor afstand mellem 2 tænder, og det kan forvirre sensoren.

YAW sensor - en sensor der sidder i bunden af bilen, som registrerer bevægelse sidevejs. Altså en G-sensor.
Sensoren eller forbindelsen til den, kan blive defekt.

Hjul - forskellige hjulstørrelser kan få den gule trekant til at blinke. Kører du f.eks. på 18" hjul, skal bilens computer vide det.
Kan kun kodes med en MB Star tester.

Pive lyde ved deceleration - er helt normalt. Din bil har turbo. Når du giver gas, bygges der turbotryk op. De fleste laver standard et ladetryk på 1,0 bar. Brabus ca. 1,4 bar. Det lyder som om du har de små "pods" med ladetryk og temp måler?
Når du slipper speederen, reduceres trykket og bliver egentligt "slået tilbage" gennem turboen - det udløser lyden og er helt normalt. "Flutter" kaldes det. Der er dog nogle biler, hvor lyden er mere tydelig end på andre.
Hvis der går et motorophæng, er du ikke i tvivl :-) Det piver ikke - det skramler og rusker i hele bilen.

Udsættere - det er straks værre. Igen kan det være rigtig mange ting, men jeg ville starte med tændingsdelene.
Hvornår er der sidste lavet service, og hvornår har den sidst fået nye tændrør?
Hvis ingen ved det (ingen servicebog), så vil jeg anbefale at du køber 6 nye tændrør. Ja, den har 6 pløkker.
Når man skifter tændrør, er der mange der fejler.
Dels er mange ikke opmærksom at der er 6 tændrør, og skifter kun de 3 man kan se fra oven.
Over tid vil de rør der ikke er skiftet, brænde op, og i værste tilfælde kan det koste ventiler eller stempler.
Men en anden typisk fejl er, at det er ganske umuligt at trække tændrørshætterne af uden specialværktøj.
Resultatet er at kablerne bliver beskadiget, eller i værste fald rykket ud af hætten.
Det kan også være én eller flere tændspoler der ikke har det så godt. En revnet tændspole kan lave en masse trælse fejl.

Håber du har fået lidt at gå videre med, og ellers bare skyd.
Har skruet en del i sådan en de sidste 6 år :-)
Jeg kan anbefale et abonnement på den engelske side www.evilution.co.uk
Det er et meget omfattende site, med masser af rigt illustrerede guides til at fra pære- til koblingsskift.
Ja, det koster en smule pr. år, men de er lynhurtigt tjent hjem, hvis du godt kan lide at rode med bilen selv.

Mvh Allan
Klister-hilsen

Allan Dyrbye Kristensen
Cand. Skilt
[skiltemaleren.dk]

________________________________________________________
//Smart 452//BEDST STYLEDE 2015+2016//BEST IN SHOW 2016+2017+2019//BEDSTE FARVEKOMBI 2017+2019//BEDST VEDLIGEHOLDTE 2017+2023//

Brugeravatar
Hasse
Pure status
Pure status
Indlæg: 5
Tilmeldt: 3. nov 2020, 14:36
smart model: Roadster 452
smart årgang: 2005
smart motor: Benzin
Geografisk sted: Østjylland

Re: Småproblemer med "ny" Roadster

Indlæg af Hasse » 26. nov 2020, 02:40

Hi Allan...... og tak for tips.
Vi har garanteret mødt hinanden før. Hvis jeg ikke ta´r meget fejl, var det ude hos dig i Ans,
Michael og jeg monterede en Saga printer waayyyyyy back :-)
Nu er det godt nok ca. 7 år siden, jeg forlod LMT, men husker stadig nogenlunde :-)
M.h.t. bilen, så er det indtil videre kun kærlighed, absolut ingen had endnu.
Den har en fuldt udfyldt værkstedsbog, hvilket var en af årsagerne (sammenholdt med det "lave" Km antal) der gjorde,
at jeg ikke var så bange for at købe den. Nu har den lige rundet 80.000, så har besluttet, at den skal ha´ et stort service.
En bekendt af mig har komputeren med MB programmerne, så har fået lavet 2 ting, jeg savnede: 1. Kørelys og 2. Paddleshift.
Fik et rat hjem fra England, og ja, Evilutions hjemmeside var en gennemført guide til den udskiftning med advarsel om demontering
af batteriforb. (airbag sikkerhed), udskiftning af plug i ledningsbundt fra hvid til sort, og derefter programmeringen af paddle-
shift. Det forløb gnidningsløst med stor hjælp fra min bekendte, så "thumbs up" hele vejen :-)
En lille ting jeg har fundet ud af i mellemtiden med den blinkende trekant: Den laver ikke fejl som bli´r husket i SAM-boksen, og en anden ting: Når den blinker (stadig tilfældigt). Hvis jeg kortvarigt slipper speederen, stopper blinkeriet omgående. Ved ikke, om det
kan gi´ et hint i en eller anden retning??
Men som før sagt..... Er 100% happy. Det er simpelthen den fedeste lille bil at "krænge på og af" :-)

Brugeravatar
Hasse
Pure status
Pure status
Indlæg: 5
Tilmeldt: 3. nov 2020, 14:36
smart model: Roadster 452
smart årgang: 2005
smart motor: Benzin
Geografisk sted: Østjylland

Re: Småproblemer med "ny" Roadster

Indlæg af Hasse » 14. dec 2020, 02:07

Man kan jo altid lige skrive en opdatering :D
Kørte til Flensborg til Klaus & Co, og lod dem gi´ den den helt store tur.
De to "ringe" på bagakslerne, og så var ABS-fejlen med blink af trekant forsvundet.
De 6 nye tændrør var nok til at udsætterne forsvandt helt.
Så nu er den lille "rulleskøjte" fuldstændig fejlfri og kører som en drøm.
Tak for diverse tips :Bukker: :Bukker:

Brugeravatar
Skiltepusheren
Passion status
Passion status
Indlæg: 899
Tilmeldt: 22. jul 2013, 23:42
smart model: Roadster 452
smart årgang: 2003
smart motor: Benzin
2. smart - model: Fortwo 451
2. smart - variant: NightOrange
2. smart - årgang: 2011
2. smart - type: Coupe
Geografisk sted: Ans By, Midtjylland
Kontakt:

Re: Småproblemer med "ny" Roadster

Indlæg af Skiltepusheren » 17. dec 2020, 22:23

Hasse skrev:
26. nov 2020, 02:40
Hi Allan...... og tak for tips.
Vi har garanteret mødt hinanden før. Hvis jeg ikke ta´r meget fejl, var det ude hos dig i Ans,
Michael og jeg monterede en Saga printer waayyyyyy back :-)
Nu er det godt nok ca. 7 år siden, jeg forlod LMT, men husker stadig nogenlunde :-)
Ha ha, hvor sjovt.
Ja det er rigtigt nok - jeg købte en Asbu Saga :-)
Og det er da et par dage siden - den er for længst udskiftet med en RF640 Roland :P
Men det er til gengæld ikke så længe siden jeg besøgte LMT i deres nye domicil i Hadsten.

Tænkte nok det var ABS ringene, for det er ret almindeligt.
Men der er jo mange "fælder" i sådan en lille skøjte, hvor Fly-by-wire er standard.
Tro de eneste kabler der er i den bil, er dem der åbner døre og klapper.
Alt andet er... fly-by-wire! Altså en masse elektronik, fra en tid hvor auto-eletronik måske ikke var heeeelt så stabilt som i dag.

Klaus / Co er et godt valg.
Huskede du at flashe medlemskortet dernede?

Håber 2021 blive en hel del mere "Smart" venligt - vi bliver da nødt til at sparke dæk :-)
Sad og læste nogle gamle generalforsamlings referater.
I 2013 var der 12 større arrangementer, og 60! minitræf rundt i landet.
I 2020 har der været.... 0 (nul) !

Rigtig god jul!
Klister-hilsen

Allan Dyrbye Kristensen
Cand. Skilt
[skiltemaleren.dk]

________________________________________________________
//Smart 452//BEDST STYLEDE 2015+2016//BEST IN SHOW 2016+2017+2019//BEDSTE FARVEKOMBI 2017+2019//BEDST VEDLIGEHOLDTE 2017+2023//

Brugeravatar
Hasse
Pure status
Pure status
Indlæg: 5
Tilmeldt: 3. nov 2020, 14:36
smart model: Roadster 452
smart årgang: 2005
smart motor: Benzin
Geografisk sted: Østjylland

Re: Småproblemer med "ny" Roadster

Indlæg af Hasse » 7. jan 2021, 13:10

"Huskede du at flashe medlemskortet dernede?"

:Hoved: :Hoved: :Hoved: :Hoved: :Hoved: :Hoved: :Hoved: :Hoved: :Hoved: :Hoved: :Hoved:

Jamen fortsat go´ ........ og alt det dér til dig også :).
"Kigger" ind en dag, hvis jeg alligevel er på de kanter.

Besvar