Periodesyn ADVARSEL!!

Spørg eller skriv om alt der vedrører smart, som ikke har teknisk karakter. Eks. værksteder, nye modeller, artikler, links mm.
Besvar
Brugeravatar
Lingo
Pure status
Pure status
Indlæg: 38
Tilmeldt: 24. aug 2018, 16:35
smart model: Roadster 452
smart årgang: 2005
smart motor: Benzin
Geografisk sted: Smørum / København

Periodesyn ADVARSEL!!

Indlæg af Lingo » 16. jul 2022, 11:38

I gård kørte jeg til periodesyn med min roadster, bilen kilometerstand er 41000 km og den har kørt 2000 km siden sidste syn. Bremser var ordnet, dæk ok, båthorn ok, alle pærer virker, alt var i orden troede jeg , jeg havde virkelig gjordt mig umage og ikke sprunget over hvor gærdet var lavest, men jeg blev klogere, bilsynet havde en anden mening , de to frontblink havde ikke samme gule farve som blinket på skærmen som er dækket af hvidt glas , desuden påstod han også at bagerste højre blink var hvidt lys , hvortil jeg spurgte om han var farveblind !.
Han var ked af det, men som han udtrykte det, det var jo ikke ham, men systemet som dumpede bilen, jeg påpegede at det jo var ham som ved en optisk bedømmelse dumpede bilen, på grund at han gerne ville se mig igen.
Nb. husk altid at kontroller jeres gule pærer !!.

Brugeravatar
Skiltepusheren
Passion status
Passion status
Indlæg: 899
Tilmeldt: 22. jul 2013, 23:42
smart model: Roadster 452
smart årgang: 2003
smart motor: Benzin
2. smart - model: Fortwo 451
2. smart - variant: NightOrange
2. smart - årgang: 2011
2. smart - type: Coupe
Geografisk sted: Ans By, Midtjylland
Kontakt:

Re: Periodesyn ADVARSEL!!

Indlæg af Skiltepusheren » 16. jul 2022, 21:46

Ja, de gule - eller "amber" - pærer, mister farven over tid.
Det er ikke glasset der er gult - det er en klar pære som er belagt med den orange farve, og den skaller af længe før pæren springer.

Og det er da pisse irriterende hvis de ligefrem dumper bilen - men fik du den ikke betinget godkendt, eller skal den rent faktisk til syn igen??
Hvis det sidste er tilfældet, så ville jeg finde en anden synshal til næste gang.
Jeg ville ikke engang køre derind til omsynet...
Klister-hilsen

Allan Dyrbye Kristensen
Cand. Skilt
[skiltemaleren.dk]

________________________________________________________
//Smart 452//BEDST STYLEDE 2015+2016//BEST IN SHOW 2016+2017+2019//BEDSTE FARVEKOMBI 2017+2019//BEDST VEDLIGEHOLDTE 2017+2023//

Brugeravatar
Lingo
Pure status
Pure status
Indlæg: 38
Tilmeldt: 24. aug 2018, 16:35
smart model: Roadster 452
smart årgang: 2005
smart motor: Benzin
Geografisk sted: Smørum / København

Re: Periodesyn ADVARSEL!!

Indlæg af Lingo » 17. jul 2022, 00:41

Rent faktisk fik jeg afværget det omsyn som var meningen, men jeg blev så gal og højrystet at de godkendte bilen.
Næste syn bliver ikke der.
Vh. sven

Brugeravatar
ib
Passion status
Passion status
Indlæg: 730
Tilmeldt: 29. sep 2010, 00:14
smart model: Fortwo 451
smart årgang: 2009
smart motor: Diesel
Geografisk sted: Hvidbjerg (Frc)

Re: Periodesyn ADVARSEL!!

Indlæg af ib » 17. jul 2022, 10:45

Når vi skal til syn tjekker vi lige at den blinker. Det er ikke længere nok - min kones Smart blev dumpet på grund af forkert farve på blinklyset. Jeg kunne se at den, som Allan skriver, var begyndt at skalle af i farven - så ny pære i og afsted igen. Synsfolk er forskellige - min skulle tjekke stelnummer, vidste godt hvor det sad - men det gad han sgu ikke kæmpe med - det sidder heller ikke lige for.
- to Smart'er på adressen - Passion 54hk sølvmetallic cabrio til konen og en hvid cabrio komfort med rød tridion til mig.

I'm speeding because
I have to get there before
I forget where I'm going

Brugeravatar
Skiltepusheren
Passion status
Passion status
Indlæg: 899
Tilmeldt: 22. jul 2013, 23:42
smart model: Roadster 452
smart årgang: 2003
smart motor: Benzin
2. smart - model: Fortwo 451
2. smart - variant: NightOrange
2. smart - årgang: 2011
2. smart - type: Coupe
Geografisk sted: Ans By, Midtjylland
Kontakt:

Re: Periodesyn ADVARSEL!!

Indlæg af Skiltepusheren » 17. jul 2022, 11:52

Ja, stelnummer er obligatorisk - de skal tjekke det, fordi der har været mange sager med kloning af biler, og fusk med stelnumre.
Nogen går op i det - andre knap så meget. Det er nok en tillidssag tænker jeg :-)

Men man kan godt blive overrasket, når ens bil er synet tidligere uden problemer, og synsmnaden så pludselig kasserer bilen pga. et manglende e-nummer i udstødningen.
Ikke fordi den larmer elle sviner - men kun pga. det nummer.
Det oplevede jeg forrige gang jeg var til syn med roadsteren.
Men i foråret 21 var den til syn i en anden synshal. Jeg spurgte da jeg bookede tiden, om det var et problem?
"Kig lige her over - vi kigger lige den der udstødning".
Og deres eneste kommentar var, at den jo virkede perfekt, og endda forurenede mindre end kravene foreskriver.
Godkendt.
Klister-hilsen

Allan Dyrbye Kristensen
Cand. Skilt
[skiltemaleren.dk]

________________________________________________________
//Smart 452//BEDST STYLEDE 2015+2016//BEST IN SHOW 2016+2017+2019//BEDSTE FARVEKOMBI 2017+2019//BEDST VEDLIGEHOLDTE 2017+2023//

Brugeravatar
Lingo
Pure status
Pure status
Indlæg: 38
Tilmeldt: 24. aug 2018, 16:35
smart model: Roadster 452
smart årgang: 2005
smart motor: Benzin
Geografisk sted: Smørum / København

Re: Periodesyn ADVARSEL!!

Indlæg af Lingo » 17. jul 2022, 11:58

Ja det er surt at få dumpet bilen på grund af en så latterlig fejl, hvornår er en pære gul nok, det er jo en visuel vurdering som som er forskellig fra hvilke øjne der der ser farven, og hvorfor skal det koste 300 kr. at skifte en pære til 18 Kr.
Allan spurgte jo også om bilen ikke var blevet betinget godkendt, når det kun er en lille fejl, men jeg tror ikke det er en mulighed der anvendes mere, find et andet synssted til omsynet.
Vh. sven

Brugeravatar
Lutten67
Pulse status
Pulse status
Indlæg: 52
Tilmeldt: 5. maj 2012, 19:18
smart model: Fortwo 450
smart årgang: 1998
smart motor: Benzin
2. smart - model: Fortwo 451
2. smart - variant: Pure
2. smart - årgang: 2008
2. smart - type: Coupe
Geografisk sted: Slagelse

Re: Periodesyn ADVARSEL!!

Indlæg af Lutten67 » 17. jul 2022, 21:37

Forkert farve selv falmet farve er omsyn, det eneste lys der ikke er omsyn er baklys, og alle E godkendte køretøjer skal have E godkendte udstødning og lygter. og det kan i takke eu for, da de ville have syn eu harmoniseret i 2017, det var også der alt lys blev omsyn og ikke betinget godkendt

Brugeravatar
Lingo
Pure status
Pure status
Indlæg: 38
Tilmeldt: 24. aug 2018, 16:35
smart model: Roadster 452
smart årgang: 2005
smart motor: Benzin
Geografisk sted: Smørum / København

Re: Periodesyn ADVARSEL!!

Indlæg af Lingo » 18. jul 2022, 10:32

Hvilken pærefarve er den rigtige ?, der er gule og orange , nu skal farven være rigtigt så jeg skifter alle blinkpærer også dem på siden af forskærmen, hvis jeg kan få de hvide glas afmonteret.

Brugeravatar
Skiltepusheren
Passion status
Passion status
Indlæg: 899
Tilmeldt: 22. jul 2013, 23:42
smart model: Roadster 452
smart årgang: 2003
smart motor: Benzin
2. smart - model: Fortwo 451
2. smart - variant: NightOrange
2. smart - årgang: 2011
2. smart - type: Coupe
Geografisk sted: Ans By, Midtjylland
Kontakt:

Re: Periodesyn ADVARSEL!!

Indlæg af Skiltepusheren » 23. jul 2022, 02:06

Farven hedder ´Amber´.

De forreste og bagerste er denne type : PY21W (Fås i T. Hansen som sæt - med lang levetid - kan være smart, når det er så pisse besværligt at skifte dem).
https://www.thansen.dk/bil/autodele/pae ... -237462432

På siden er det denne type : W5WA (A for Amber) W5W formatet kaldes også T10 glassokkel pære.
https://www.thansen.dk/bil/autodele/pae ... -739581183

Alternativt kan du sætte LED pærer i sideblinkene.
https://www.thansen.dk/bil/autodele/pae ... -561849792

Sideblinket er det eneste, bortset fra baklyset, du kan erstatte med LED, uden at bilens canbus går amok i fejlmeldinger.
Klister-hilsen

Allan Dyrbye Kristensen
Cand. Skilt
[skiltemaleren.dk]

________________________________________________________
//Smart 452//BEDST STYLEDE 2015+2016//BEST IN SHOW 2016+2017+2019//BEDSTE FARVEKOMBI 2017+2019//BEDST VEDLIGEHOLDTE 2017+2023//

Brugeravatar
Lingo
Pure status
Pure status
Indlæg: 38
Tilmeldt: 24. aug 2018, 16:35
smart model: Roadster 452
smart årgang: 2005
smart motor: Benzin
Geografisk sted: Smørum / København

Re: Periodesyn ADVARSEL!!

Indlæg af Lingo » 23. jul 2022, 11:42

Tak for pærenumre. I gård skiftede jeg alle blinklys dog kun alm. pærer fra Thansen, men det holder nok, da de jo ikke lyser konstant og den gule farve brænder af inden pæren springer. Det eneste jeg er ærgelig over er, at positionslyset ikke blev long life.
Pærerne i venstre side blev skiftet oppefra, mens blink i højre side blev skiftet oppefra og positions nedefra ved at bøje inderskærmen til side som du mente var en mulighed.
Det eneste jeg mangler er at sætte skallerne til hovedlyset på plads, men jeg overvejer at file lidt på den øverste tap der går ned i skærmene og låser voldsomt, så må det være nemmere at afmontere skallerne næste gang, eventuelt at smøre tappen med lidt siliconefedt.
Som du beskriver tidligere kan forholdet til smarterne beskrives som et had-kærlighedsforhold, og i gård var det virkelig hadet som dominerede.

Brugeravatar
Skiltepusheren
Passion status
Passion status
Indlæg: 899
Tilmeldt: 22. jul 2013, 23:42
smart model: Roadster 452
smart årgang: 2003
smart motor: Benzin
2. smart - model: Fortwo 451
2. smart - variant: NightOrange
2. smart - årgang: 2011
2. smart - type: Coupe
Geografisk sted: Ans By, Midtjylland
Kontakt:

Re: Periodesyn ADVARSEL!!

Indlæg af Skiltepusheren » 28. jul 2022, 13:31

Du kan roligt slibe den del af tapperne, som “binder” dækslerne i forskærmen.
De sidder jo fast med skruer - så no worries.

Og det var i øvrigt præcis dét jeg opfordrede dig til i den anden tråd, med dette link. :!:

https://www.evilution.co.uk/mod/roadste ... r-tabs.htm
Klister-hilsen

Allan Dyrbye Kristensen
Cand. Skilt
[skiltemaleren.dk]

________________________________________________________
//Smart 452//BEDST STYLEDE 2015+2016//BEST IN SHOW 2016+2017+2019//BEDSTE FARVEKOMBI 2017+2019//BEDST VEDLIGEHOLDTE 2017+2023//

Brugeravatar
Lingo
Pure status
Pure status
Indlæg: 38
Tilmeldt: 24. aug 2018, 16:35
smart model: Roadster 452
smart årgang: 2005
smart motor: Benzin
Geografisk sted: Smørum / København

Re: Periodesyn ADVARSEL!!

Indlæg af Lingo » 31. jul 2022, 16:31

Tak for din hjælp Allan, jeg var jo også bekymret da skallerne skulle af, de var jo malet i bilens farve men det gik. Når jeg nu får slebet tapperne så tænker jeg at der ikke kan være flere problemer.
Vh. Sven

Brugeravatar
Hasse
Pure status
Pure status
Indlæg: 5
Tilmeldt: 3. nov 2020, 14:36
smart model: Roadster 452
smart årgang: 2005
smart motor: Benzin
Geografisk sted: Østjylland

Re: Periodesyn ADVARSEL!!

Indlæg af Hasse » 29. okt 2022, 12:39

Tjahh........
Skal måske betragte mig selv som heldig så :D
Var til syn i tordags, og havde for en sikkerheds skyld fået skiftet skiver, calipre og klodser foran,
og tromler, bakker og hjulcylindre bagi. skiverne var alligevel blevet lettere skæve, så tænkte at
så´n en gang Brembo dele hele vejen rundt nok var fint.
Havde haft sæderne ude en gang i sommer, og "glemt" at tage batteriet fra, med det resultat at airbag-lampen
lyste konstant. Troede at stikkene ikke var sat ordentligt sammen, men det var de.
Her kom "Evilution" ind som den store hjælper, den side er.
Fejlen skal slettes i Canbus´en, før pæren slukker igen, så ved hjælp af en god ven og hans analyzer, blev
fejlen slettet og Eureka............lampen slukkede :D .
Hvorom alting er.......Til syn..... og godkendt med teksten "Ved synet konstateredes ingen fejl ved køretøjet".

Kan forøvrigt bekræfte, at ovenstående med lys er generelt. Fejl ved lygter er omsyn. Det er selvføgelig individuelt,
hvordan de forskellige synsfolk takler dette. Ved syn i 2020 lyste venstre forlygte for højt. Synsmanden pegede
på en skuffe med værktøj og sagde: "Nu skriver jeg rapporten. Så kan du i mellemtiden justere lygten, hvis vi
ikke skal ses igen". Flink fyr 8)

Brugeravatar
Coolkaj
Pulse status
Pulse status
Indlæg: 207
Tilmeldt: 25. jun 2015, 23:23
smart model: Fortwo 450
smart årgang: 2001
smart motor: Diesel
2. smart - model: Fortwo 451
2. smart - variant: NightOrange
2. smart - årgang: 2011
2. smart - type: Coupe
Geografisk sted: Skælskør

Re: Periodesyn ADVARSEL!!

Indlæg af Coolkaj » 31. okt 2022, 22:57

.......Min synsmand er endnu flinkere - han justerer lygterne for mig :)

Brugeravatar
Skiltepusheren
Passion status
Passion status
Indlæg: 899
Tilmeldt: 22. jul 2013, 23:42
smart model: Roadster 452
smart årgang: 2003
smart motor: Benzin
2. smart - model: Fortwo 451
2. smart - variant: NightOrange
2. smart - årgang: 2011
2. smart - type: Coupe
Geografisk sted: Ans By, Midtjylland
Kontakt:

Re: Periodesyn ADVARSEL!!

Indlæg af Skiltepusheren » 6. dec 2022, 19:57

Jeg havde en lille twist med min synsmand forrige gang - netop på lygtejustering.
2 dage forinden synet, skiftede jeg alle 4 forlygter på Roadsteren.
Synsfirmaet - APlus - lejer sig ind hos vores lokale autoværksted hver onsdag, og det værksted ligger lige overfor mit eget værksted, så det er jo nemt :-)
Jeg trillede bilen over til mekanikeren om morgenen, og bad dem juster de nye lygter, inden sýnsmanden skulle have den.
Tilfældigvis havde værkstedet en reparation af en bil, som jeg skulle sætte folie på, så jeg var selv der da bilen skulle synes.
Synsmanden fandt ingen fejl på bilen, men nærlyset stod "aaalt for højt".
Øøøh, det tror jeg nu ikke for de er justeret en halv time før du fik bilen?
Men jeg kan da se at min bil står lidt højt i fjedrene?
Det viste sig, at den lille lift (på tværs af den store lift) de bruger til at løfte på forbroen når de tjekker styrekugler osv., den havde de jo løftet bilen med - INDEN lygterne blev tjekket. En lav bil, med meget korte og stive fjedre, bliver lige 5 cm højere når den har været løftet fri på forbroen, og bare sat ned igen. Han måtte køre bilen af liften, og tjekke lyset igen, da ophæng var i normalt niveau - og så passede pengene.

Jeg synes det er utroligt at en synsmand ikke selv kan regne dén ud :D
Ham her gør det nok ikke igen, tænker jeg.. hehe.
Klister-hilsen

Allan Dyrbye Kristensen
Cand. Skilt
[skiltemaleren.dk]

________________________________________________________
//Smart 452//BEDST STYLEDE 2015+2016//BEST IN SHOW 2016+2017+2019//BEDSTE FARVEKOMBI 2017+2019//BEDST VEDLIGEHOLDTE 2017+2023//

Besvar