Hvor meget har alderen at sige (på en Smart)

Spørg eller skriv om alt der vedrører smart, som ikke har teknisk karakter. Eks. værksteder, nye modeller, artikler, links mm.
Besvar
Brugeravatar
Conny
Pure status
Pure status
smart model: Fortwo 451
smart årgang: 2008
smart motor: Diesel
Geografisk sted: Vestfyn

Hvor meget har alderen at sige (på en Smart)

Indlæg af Conny » 26. apr 2025, 19:04

Min Smart 451 fra 2008 synger på sidste vers, og jeg skal have mig en anden bil, der ikke har behov for vejhjælp så tit😁
Vi har fundet flere ældre Smart'er, fra 2008 og lidt nyere, der kun har kørt omkring 100.000-150.000 km. Mit spørgsmål er, hvor meget det har at sige alderen har at sige på sådan en bil 🤔
Jeg vil helst ikke købe en bil, der så alligevel bliver problemer med, fordi den er gammel.🙂

Hilsen Conny

Brugeravatar
Coolkaj
Pulse status
Pulse status
smart model: Fortwo 450
smart årgang: 2002
smart motor: Benzin
2. smart - model: Fortwo 451
2. smart - variant: NightOrange
2. smart - årgang: 2011
2. smart - type: Coupe
Geografisk sted: Skælskør

Re: Hvor meget har alderen at sige (på en Smart)

Indlæg af Coolkaj » 26. apr 2025, 19:59

Det har i virkeligheden ikke ret meget med alderen at gøre men mere hvordan den er blevet passet. Det kan være en god ide at se på hvor mange ejere den har haft. Mange ejere er ofte lig med dårlig pasning. Den er blevet sendt videre hver gang noget har drillet. Få eller en enkelt ejer er som regel tegn på at den har været passet. Få altid en kender med ud og se på det du har kig på. Dieselmotorene i både 450 og 451 går gerne rigtig mange kilometer. Personligt har jeg kun lidt kendskab til benzinmotorene. Man siger om 0.6 liters motoren fra 450'erne dør omkring 100K kilometer. Det er jo så en sandhed med modifikationer da det helt kommer an på hvordan bilen er blevet kørt og passet. Jeg har lige solgt en videre som jeg fik i handel og den har gået næsten 90K og den bruger stort set ikke olie og netop et stort olieforbrug er et sikkert tegn på at enden er nær. 450 er slem til at ruste i panelerne bag plasten og værst ved skærmkasserne. 451 er som oftest rigtig fine men bør dog lige tjekkes før køb. Har bilen gået omkring de 160K og aldrig fået skiftet kobling og aktuator må det også forventes at være på indkøbssedlen inden for en overskuelig fremtid. Der vil altid komme reparationer på ældre biler, men Smarten er dog relativ billig at købe stumper til og kan man lave tingene selv er man kommet langt. Dér hvor det bliver dyrt er når man sender den til et værksted som ikke forstår sig på Smart og de skifter fra Herodes til Pilatus før bilen opfører sig bare nogenlunde. Brug de værksteder vi anbefaler i gruppen så er du kommet langt. Held med din søgen :)

Brugeravatar
Conny
Pure status
Pure status
smart model: Fortwo 451
smart årgang: 2008
smart motor: Diesel
Geografisk sted: Vestfyn

Indlæg af Conny » 27. apr 2025, 07:14

Mange tak for svar. Min diesel har gået lige piver 340.000 og det med olien er ved at komme, så en udskiftning er desværre ikke til at komme udenom. Og jeg kan desværre ikke lave den selv, nærmeste værksted til Smart er Mercedes Odense, og dem har vi ikke de bedste oplevelser med desværre.

Brugeravatar
Coolkaj
Pulse status
Pulse status

Indlæg af Coolkaj » 27. apr 2025, 07:31

På Facebook er der en gruppe som hedder "Smartcars Biler & Dele Køb & Salg - ikke et pulterkammer". I gruppen kan man downloade en fil med gode smartværksteder. Jeg kan se at der ligger et i Nyborg. Simons Auto.

Brugeravatar
Coolkaj
Pulse status
Pulse status

Indlæg af Coolkaj » 27. apr 2025, 07:31

På Facebook er der en gruppe som hedder "Smartcars Biler & Dele Køb & Salg - ikke et pulterkammer". I gruppen kan man downloade en fil med gode smartværksteder. Jeg kan se at der ligger et i Nyborg. Simons Auto.

Besvar