Træk og trailer

Har du et teknisk spørgsmål, så skriv det her. Se evt. først i Tips og Tricks inden du spørger.
Besvar
Brugeravatar
Palsgaard
Pure status
Pure status
Indlæg: 3
Tilmeldt: 17. nov 2020, 20:53

Træk og trailer

Indlæg af Palsgaard » 18. nov 2020, 06:00

Hej i forummet
Jeg har kigget lidt rundt og synes ikke jeg kan blive helt klog på træk og trailer, så jeg prøver lige at med et par apørgsmål:
Jeg har en 2016 / benzin (netop købt) og den er godt nok fed og bil nummer 3, meeeeen jeg ville gerne have krog på og dernæst få bygget en lukket trailer der passer til bilen i både form og farve 😊
Er det er en der vil gøre mig klogere her ??
Bh
//Michael

Brugeravatar
hgs
Pulse status
Pulse status
Indlæg: 67
Tilmeldt: 1. apr 2013, 15:02
smart model: Fortwo 453
smart årgang: 2016
smart motor: Benzin
Geografisk sted: Rødovre, København

Re: Træk og trailer

Indlæg af hgs » 18. nov 2020, 08:40

Da Smart Fortwo/ForFour 453 (og iøvrigt alle tidligere Smarter), ikke er godkendt af Smart/Daimler til at måtte blive udstyret med krog, er det desværre ikke længere lovligt at få monteret en Krog, og sætte en Trailer på denne.
Alle Smarter er godkendt efter Dispensationsreglen, hvor Krogproducenten f.eks MisterDotCom har fået en TUV-godkendelse på vægt/bremser etc for hver enkelt model (450: 375 kg, 451: 425 kg, 453: 550 kg).
Dispensationsreglen var oprindeligt sat til udløb i 2016, men blev forlænget til 1. juli 2017, hvorefter kun biler der er synet før denne dato (incl. Krogen) må trække en Trailer.
Hvis der monteres en Krog efter denne dato, kan den således kun godkendes til Cykelholder anvendelse.
For min Fortwo 453's vedkommende fik jeg monteret min krog i august 2016, men typegodkendelsen fra Tyskland forelå først i maj 2017, men nåede lige at få den godkendt en uge før 1. juli 2017, så er sikkert den eneste der lovligt må trække en Trailer med en 453 i Danmark :Danmark: .
[b]Team Smart Fortwo McLaren[/b]

Brugeravatar
Palsgaard
Pure status
Pure status
Indlæg: 3
Tilmeldt: 17. nov 2020, 20:53

Re: Træk og trailer

Indlæg af Palsgaard » 18. nov 2020, 09:43

Av for den da (tak) - så spørger jeg lige på en anden måde = er der nogen "huller i hegnet" = kan man sælge den til Tyskland, få den lavet der og få den tilbage til DK igen eller er der andre ting jeg kan gøre qua jeg sådan set har købt den til mit eventbureau hvor meningen var at jeg vil lave nogle små trailere med vores F&B offers ?

Brugeravatar
hgs
Pulse status
Pulse status
Indlæg: 67
Tilmeldt: 1. apr 2013, 15:02
smart model: Fortwo 453
smart årgang: 2016
smart motor: Benzin
Geografisk sted: Rødovre, København

Re: Træk og trailer

Indlæg af hgs » 19. nov 2020, 08:06

Desværre er der ingen mulighed for omgåelse. Herunder gælder også:
Selvom en Bil har fået godkendt krog i Tyskland (evt før 01.07.2017), og efterfølgende importeres til Danmark er det den Danske Godkendelsesdato af Krogen der er afgørende for om bilen må trække noget på krogen.
[b]Team Smart Fortwo McLaren[/b]

Brugeravatar
Skiltepusheren
Passion status
Passion status
Indlæg: 899
Tilmeldt: 22. jul 2013, 23:42
smart model: Roadster 452
smart årgang: 2003
smart motor: Benzin
2. smart - model: Fortwo 451
2. smart - variant: NightOrange
2. smart - årgang: 2011
2. smart - type: Coupe
Geografisk sted: Ans By, Midtjylland
Kontakt:

Re: Træk og trailer

Indlæg af Skiltepusheren » 20. nov 2020, 02:16

Ja, det er ærgerligt, men der er ingen mulighed - bortset fra at købe en Smart med et træk monteret og godkendt før 1. juli 2017.
Jeg har snakket med flere henover sommeren, som havde hørt, at man kunne få det fikset i Sverige.
Men det er altså en and!
De danske myndigheder er revnende ligeglade med hvad man må i Sverige, eller Tyskland for den sags skyld.
:-|
Klister-hilsen

Allan Dyrbye Kristensen
Cand. Skilt
[skiltemaleren.dk]

________________________________________________________
//Smart 452//BEDST STYLEDE 2015+2016//BEST IN SHOW 2016+2017+2019//BEDSTE FARVEKOMBI 2017+2019//BEDST VEDLIGEHOLDTE 2017+2023//

Brugeravatar
Palsgaard
Pure status
Pure status
Indlæg: 3
Tilmeldt: 17. nov 2020, 20:53

Re: Træk og trailer

Indlæg af Palsgaard » 23. nov 2020, 10:23

Tak for svarene og beklager jeg ved så lidt (endnu), men er ny i denne verden og er der nogen der vil sælge en med træk - en af de "nyere" i Sort eller alternativ hvid (cab or not) eller bytte med min så er jeg klar på at handle og havde jo købt den til at lave et mikro roadshow for en af mine kunder...

Besvar