Tilbagekaldelsesaktion

Har du et teknisk spørgsmål, så skriv det her. Se evt. først i Tips og Tricks inden du spørger.
Besvar
Brugeravatar
Rask-Smart
Pure status
Pure status
Indlæg: 9
Tilmeldt: 24. maj 2014, 10:39
smart model: Fortwo 451
smart årgang: 2012
smart motor: Diesel
Geografisk sted: Middelfart, Danmark

Tilbagekaldelsesaktion

Indlæg af Rask-Smart » 26. mar 2022, 15:23

Da jeg åbnede min e-boks var der brev fra Mercedes-Benz om tilbagekalelsesaktion.
De skriver at min smart skal have en Disel motor software update.
Er der andre der har fået et sådant brev?

Hilsen
Niels Rask Madsen
(Rask-Snart)

Brugeravatar
ib
Passion status
Passion status
Indlæg: 730
Tilmeldt: 29. sep 2010, 00:14
smart model: Fortwo 451
smart årgang: 2009
smart motor: Diesel
Geografisk sted: Hvidbjerg (Frc)

Re: Tilbagekaldelsesaktion

Indlæg af ib » 27. mar 2022, 10:12

Hej - du kan læse mere om denne tilbagekaldelse her: https://www.facebook.com/groups/2837332 ... nt_mention
- to Smart'er på adressen - Passion 54hk sølvmetallic cabrio til konen og en hvid cabrio komfort med rød tridion til mig.

I'm speeding because
I have to get there before
I forget where I'm going

Brugeravatar
ib
Passion status
Passion status
Indlæg: 730
Tilmeldt: 29. sep 2010, 00:14
smart model: Fortwo 451
smart årgang: 2009
smart motor: Diesel
Geografisk sted: Hvidbjerg (Frc)

Re: Tilbagekaldelsesaktion

Indlæg af ib » 28. mar 2022, 11:10

Hanne har netop snakket med Mercedes i Vejle og de tager Smart'en ind til opgradering. Kan åbenbart tage fra 1 - til 4 timer - men pyt, hun får en lånebil.
- to Smart'er på adressen - Passion 54hk sølvmetallic cabrio til konen og en hvid cabrio komfort med rød tridion til mig.

I'm speeding because
I have to get there before
I forget where I'm going

Brugeravatar
oeandersen
Pure status
Pure status
Indlæg: 40
Tilmeldt: 21. mar 2022, 16:41
smart model: Fortwo 451
smart årgang: 2010
smart motor: Diesel
Geografisk sted: Syddanmark

Re: Tilbagekaldelsesaktion

Indlæg af oeandersen » 6. maj 2022, 08:08

Er der nogen der har fået deres smart opdateret i nu og hvad indebære opdateringen? Er ikke så meget for at bestille tid da jeg har lidt problemer med højt indsugningstemperatur og lidt kænguru kørsel mellem 2500 til 3000 omdrejninger så det ikke bliver en dyr omgang🥹

Brugeravatar
ib
Passion status
Passion status
Indlæg: 730
Tilmeldt: 29. sep 2010, 00:14
smart model: Fortwo 451
smart årgang: 2009
smart motor: Diesel
Geografisk sted: Hvidbjerg (Frc)

Re: Tilbagekaldelsesaktion

Indlæg af ib » 7. maj 2022, 05:51

Vi har fået min kones opdateret - og den kom ud med fuld blæs på motorlampen. Der blev så stillet en diagnose - ERG ventil møgbeskidt og andre ting som værkføreren nok mente ville tage 8 timers tid at få fixet - og det er ikke for hvide mennesker at købe 8 timer ved Mercedes. Vi tog diagnosen med til en mere moderat mekaniker og hans reaktion er mere spiselig. Men nu må vi se hvad der sker i regningens stund - jeg vender tilbage. Så opdatering eller ej???? - vil man have problemer så får man det - eller også ikke - den er svær at svare på.
- to Smart'er på adressen - Passion 54hk sølvmetallic cabrio til konen og en hvid cabrio komfort med rød tridion til mig.

I'm speeding because
I have to get there before
I forget where I'm going

Brugeravatar
Coolkaj
Pulse status
Pulse status
Indlæg: 207
Tilmeldt: 25. jun 2015, 23:23
smart model: Fortwo 450
smart årgang: 2001
smart motor: Diesel
2. smart - model: Fortwo 451
2. smart - variant: NightOrange
2. smart - årgang: 2011
2. smart - type: Coupe
Geografisk sted: Skælskør

Re: Tilbagekaldelsesaktion

Indlæg af Coolkaj » 8. maj 2022, 06:58

Jeg vil mene at softwaren var optimal da bilen rullede fra fabrikken med en EURO5 godkendelse.

En opdatering vil sandsynligvis mindske udledningen på bekostning af bilens ydeevne/levetid og det vil ikke ændre på bilens status hvad angår EURO5.

Mercedes skriver at de giver 2 års garanti på at softwaren ikke ødelægger motoren, men her skal man huske at vi selv skal løfte bevisbyrden mod et stort selskab, som 100% ikke vil udlevere data om deres software.

Min bliver ikke opdateret. Tværtimod så bliver den nok ODB tunet for at give motoren de bedste betingelser.

Brugeravatar
ib
Passion status
Passion status
Indlæg: 730
Tilmeldt: 29. sep 2010, 00:14
smart model: Fortwo 451
smart årgang: 2009
smart motor: Diesel
Geografisk sted: Hvidbjerg (Frc)

Re: Tilbagekaldelsesaktion

Indlæg af ib » 17. maj 2022, 14:01

Rædselsoplevelse ved Mercedes Vejle.
Hanne har nu hentet sin Smart ved "landsbymekanikeren". Det, der iflg Mercedes skulle rettes - incl. 8 timers arbejdstid - ændrede sig til en vacuumslange til 20 kr. og så var Smart'en kørende igen. Mercedes sætter ikke en mekaniker på bilen, men en computer der udskriver en masse koder og fejl - der alt sammen ender med "udskiftning af udstødningsreturventil". Og de har ikke så meget som kigget på/i motoren.
Det er fantastisk at man indleverer en fejlfri bil til opgradering - og får udleveret en bil med motorlampe og dårligt træk. Mit råd må være - hold jer langt væk fra den opgradering - Det her kan et autoriseret Mercedes værksted (Vejle) ikke være bekendt. Jeg har haft et møde med Mercedes, men de er totalt ligeglade - de henholder sig til deres computerudskrifter og altså en rep. til 8.000 kr. plus moms. Så jeg puster lettet ud med en regning på 20 kr. i stedet. Og Mercedes bliver et sted vi aldrig besøger mere.
- to Smart'er på adressen - Passion 54hk sølvmetallic cabrio til konen og en hvid cabrio komfort med rød tridion til mig.

I'm speeding because
I have to get there before
I forget where I'm going

Brugeravatar
oeandersen
Pure status
Pure status
Indlæg: 40
Tilmeldt: 21. mar 2022, 16:41
smart model: Fortwo 451
smart årgang: 2010
smart motor: Diesel
Geografisk sted: Syddanmark

Re: Tilbagekaldelsesaktion

Indlæg af oeandersen » 17. maj 2022, 14:58

Ja de er ikke meget bevendt de autoriserer værksteder.
Tror vist også lige jeg hopper fra. Tak for tilbagemeldingen 👍

Besvar