Kan ikke låse bilen (+ kabinelyset reagerer ikke på dærkontakt)

Har du et teknisk spørgsmål, så skriv det her. Se evt. først i Tips og Tricks inden du spørger.
Besvar
Brugeravatar
Spoon
Pure status
Pure status
Indlæg: 2
Tilmeldt: 10. nov 2022, 20:09
smart model: Fortwo 451
smart årgang: 2009
smart motor: Diesel

Kan ikke låse bilen (+ kabinelyset reagerer ikke på dærkontakt)

Indlæg af Spoon » 10. nov 2022, 20:39

Hejsa,

har lige hentet min 451 (2009) her til aften. Da jeg kommer hjem fra forhandleren, kan jeg ikke låse bilen (den var ikke låst da jeg hentede den - stod i udstilling). Dette er uanset om jeg bruger en af fjernbetjeningerne, den fysiske nøgle i nøglehullet udvendigt eller ved at benytte "låse knapperne" på instrumentbordet.

Jeg bemærkede, at kabinelyset ikke tændte da jeg hentede bilen - kontakten stod også i midterstilling "slukket". Når jeg sætter kontakten på "dør aktiveret lys" (mener at den bagerste del af kontakten er trykket ind), så slukker lyset ikke når jeg lukker døren.

Det er mit gæt at begge dele - både lys og manglende låsning - er resultat af samme problem!?

Det skal lige nævnes, at da jeg forleden var ude og se på bilen 1. gang, sad der nogle hvide "iPhone" ledninger, som stak ud af handskerummet - går ud fra det var til at lade telefon/tilslutte telefon til radioen; de var fjernet i dag da jeg hentede bilen.

Kan det være her, at der er skabt en løs forbindelse, ved fjernelsen af dette kabel; altså at der kan være "skubbet til et stik eller noget inde ved radioen?

Bemærkede også, da jeg kom hjem, at det sorte plasticpanel, som følger hjulkassen indvendigt/på venstreside af førersædet, ikke var klipset fast. Er det her dørkontakten sidder, for har ikke lige kunnet finde dørkontakterne

Håber en af jeg kan give mig et hint vedr dette - håber det bare er "et stik" som er løst.

Lige et tillægsspørgsmål: temperaturen markerer kun på de 3 nederste streger, på hele turen hjem på ca 45 minutter - kun da jeg kører op af en lang og stejl bakke (Munkebjerg), lyser også den 4. streg op og slukker igen da jeg når op på toppen af bakken.

Er det normalt temperaturområde eller er motoren ikke driftsvarm ved den markering!

PÅ FORÅND TAK for hjælpen

DBH

sven

Brugeravatar
Coolkaj
Pulse status
Pulse status
Indlæg: 209
Tilmeldt: 25. jun 2015, 23:23
smart model: Fortwo 450
smart årgang: 2001
smart motor: Diesel
2. smart - model: Fortwo 451
2. smart - variant: NightOrange
2. smart - årgang: 2011
2. smart - type: Coupe
Geografisk sted: Skælskør

Re: Kan ikke låse bilen (+ kabinelyset reagerer ikke på dærkontakt)

Indlæg af Coolkaj » 12. nov 2022, 07:19

Hvis den ikke vil låse - tjek at bagruden er lukket ordentligt.

Ja, det er normal temperatur ved almindelig kørsel.

Brugeravatar
Skiltepusheren
Passion status
Passion status
Indlæg: 900
Tilmeldt: 22. jul 2013, 23:42
smart model: Roadster 452
smart årgang: 2003
smart motor: Benzin
2. smart - model: Fortwo 451
2. smart - variant: NightOrange
2. smart - årgang: 2011
2. smart - type: Coupe
Geografisk sted: Ans By, Midtjylland
Kontakt:

Re: Kan ikke låse bilen (+ kabinelyset reagerer ikke på dærkontakt)

Indlæg af Skiltepusheren » 17. nov 2022, 19:04

1) Ud fra din beskrivelse af varmevisning, gætter jeg på at din bil er en Smart 451 diesel?
Men det er jo ikke nemt at gætte, og da der er mange modeller, så er det ALTID super vigtigt at du oplyser hvilken Smart du har - især hvis du vil have retvisende råd og vejledning :-)

2) Kontakt til kabinelys, er ikke helt som på andre biler.
Det er en mikroswitch der sidder i låsekassen, og således registrerer om døren er lukket (og HELT lukket).
Hvis døren ikke er helt lukket, låser døren ikke.

3) Når du siger du ikke kan låse den, hvad gør den så?
Låser den, men låser op igen med det samme, uanset metoden?
I så fald må du gå alle døre efter.:

Begge døre.
Bagklap - både nederste klap, og øverste glasklap.
Brændstof lågen!
Sørg for at de med sikkerhed et lukket helt i.

Alle låger/døre har en lås der aktiveres/deaktiveres med nøglen/centrallås.
Også brændstof lågen.
Hvis den ikke er helt lukket, så kan den ikke låse, og så låser bilen ikke.
Låsen er en elektromagnetisk kontakt, som aktiverer en mekanisk simpel lås.

https://www.evilution.co.uk/mod/451-fue ... %20flap%22

4) Du skriver “kom hjem fra forhandleren..”
Du har altså købt bilen hos en forhandler?
Jeg ville da ikke tøve ét sekund med at gå tilbage til forhandleren, og kræve at de får bilen fikset.
De har faktisk solgt en defekt bil, og selvom den er lille og latterlig i manges øjne, så er det dog stadig en bil, og en handelsvare der er omfattet af købeloven.
Medmindre naturligvis, at du har købt den engros via et CVR nummer - så kan de godt fralægge sig garantier og den slags. Men jeg er ret overbevist om, at de ikke kan krybe udenom at sælge noget med væsentlig fejl og mangler, hvis de ikke har gjort opmærksom på fejlene…

Så - start da lige med at klemme forhandleren lidt :-)

5) Noget siger mig at nogen har haft travlt med at fjerne ekstarudstyr i bilen.
Det kunne være højttaler/sub/forstærker eller andet, som har været placeret bagi.
Plastpanelerne indvendigt at supergode at føre kabler igennem, og det tyder på at nogen har haft dem rykket af for at få noget ud derfra. Måske skal de blot skubbes på plads - og måske er tapper/clips knækket?
Jeg tvivler ret meget på at noget bagpå radioen skulle påvirke låse og loftlys.
Men det virker underligt at der var kabler, og så var der ingen.
Det underbygger lidt min teori om plastpanelerne der har været afmonteret.
Er der stik (USB) i handskerummet?

Og ellers - tillykke med din nye bil :-)
Klister-hilsen

Allan Dyrbye Kristensen
Cand. Skilt
[skiltemaleren.dk]

________________________________________________________
//Smart 452//BEDST STYLEDE 2015+2016//BEST IN SHOW 2016+2017+2019//BEDSTE FARVEKOMBI 2017+2019//BEDST VEDLIGEHOLDTE 2017+2023//

Brugeravatar
Spoon
Pure status
Pure status
Indlæg: 2
Tilmeldt: 10. nov 2022, 20:09
smart model: Fortwo 451
smart årgang: 2009
smart motor: Diesel

Re: Kan ikke låse bilen (+ kabinelyset reagerer ikke på dærkontakt)

Indlæg af Spoon » 21. nov 2022, 00:39

Så fik jeg fundet og løst problemet (Ketner Viby J)

Det viste sig, at et kabel, som går i en gummimanchet mellem bagsmæk og bilen, var knækket!

På den måde "så" bilen at bagsmækken var åben, hvorfor den ikke kunne låses, kabinelyset ikke slukkede og fartpiloten kunne ikke sættes til.

Egentlig en relativ simpel reparation, men som altid, er det fejlfindingen som er udfordringen.

Håber andre kan have glæde af mine erfaringer, skulle I engang stå i samme situaition :)

DBH Sven

Besvar