Reservebil, benzin eller Diesel.

Stil alle de gode spørgsmål her inden du køber.
Besvar
Brugeravatar
kjensen
Pure status
Pure status

Reservebil, benzin eller Diesel.

Indlæg af kjensen » 3. sep 2023, 17:52

Jeg har en ældre mercedes med 20 år og 630.000km på bagen.
Den går udemærket, men jeg overvejer at købe en bil til at have i reserve, hvis den anden strejker lidt.

Så den skal jo helst ikke koste en bondegård, da jeg i første omgang forventer at den står en del stille, men hvem ved :?:
Min viden om Smart er ikke så stor endnu, så jeg må jo se om I kan guide mig.

Mit kørselsbehov er ca 35.000km/år, (2x54km dagligt til/fra arbejde) og hvis min gamle øse sparker et ben ud af siden, så skal reservedelsbilen gerne kunne klare det også.
Jeg kan læse mig frem til at det bør være efter 2007.

Kan I råde, hvilke benzin/dieselmotorer som er bedst og hvor mange km, som man ca kan forvente af dem (det render jo hurtigt, hvis den bliver første valg, eller eneste køretøj i en periode.

Jeg ved godt at det er et utaknemmelig spørgsmål, men jeg krydser lige fingre og håber.

På forhånd tak for gode indput.

Brugeravatar
Coolkaj
Pulse status
Pulse status
smart model: Fortwo 450
2. smart - model: Fortwo 451
2. smart - variant: NightOrange
2. smart - årgang: 2011
2. smart - type: Coupe
Geografisk sted: Skælskør

Re: Reservebil, benzin eller Diesel.

Indlæg af Coolkaj » 4. sep 2023, 08:14

Hvis den skal gå ind og dække dit pendlerbehov på +50 km hver vej er det lige meget om du vælger benzin eller diesel. Ingen biler har godt af bare at stå, så du bliver nød til at rimelig vis dele kørslen mellem bilerne. Køre komforten er selvfølgeligt bedre i den gamle bil men økonomien er bedre i Smarten. Vælger du diesel så kan du godt købe en Smart fra før 2007. De gamle 450'ere har et gear mere hvilket jeg selv synes giver en mere behagelig kørsel (Jeg har én af hver). Dieselmotoren i de gamle er stort set den samme som i model 451 (45HK 2007-2009-10). Du vil også se at de stort set ligger på samme pris.

Brugeravatar
Steen G-S
Pure status
Pure status
smart model: Fortwo 450
2. smart - variant: Pulse
2. smart - årgang: 2009
2. smart - type: Coupe
Geografisk sted: Faxe Ladeplads
Kontakt:

Indlæg af Steen G-S » 4. sep 2023, 15:24

Med det antal kilometer den ville skulle køre ville jeg ikke tøve med at vælge en Diesel, men det forudsætter at den også kører, for ingen biler kan lide at holde stille. Med hensyn til holdbarhed, så kommer det helt an på hvordan den bliver behandlet, og er blevet behandlet af de forrige ejere, også med hensyn til service. Mange korte ture er noget rigtig hø for en diesel, især en som har EGR, Turbo, Intercooler og ikke mindst partikelfilter. Og netop partikelfilteret er vigtigt hvis du vil køre ind i de større byer. Selve Dieselmotoren er slidstærk, men de dele der er "hængt" på den, har en begrænset levetid, det vil sige kobling, intercooler, Turbo, EGR, koblings aktuator, slanger og diverse følere/sensorer. Kobling skifte er dyrt på sådan en, regn med cirka 10 kilo og så holder den i gennemsnit 200,000 km. Man kan godt selv skifte koblingen, og den koster ikke ret meget, men det er besværligt.
Mvh
Steen G-S
Elsker veteranbiler,
men en lille Smart,
er nu heller ikke at foragte :lol:

Brugeravatar
Skiltepusheren
Passion status
Passion status
smart model: Roadster 452
smart årgang: 2003
smart motor: Benzin
2. smart - variant: Passion
2. smart - årgang: 2007
2. smart - type: Cabriolet
Geografisk sted: Ans By, Midtjylland
Kontakt:

Indlæg af Skiltepusheren » 5. sep 2023, 18:59

Som de andre siger, er det lidt lige meget hvilken du vælger, så længe den får lov at køre...
Dog er det værd at bemærke, at en Smart CDi før 2007 (450 model) ikke må køre i miljøzonerne - så hvis du kører der, skal det være model 451 fra 2007 og frem. Diesel altså. Benzin er ikke et issue :-)
Klister-hilsen

Allan Dyrbye Kristensen
Cand. Skilt
skiltemaleren.dk

Brugeravatar
kjensen
Pure status
Pure status

Indlæg af kjensen » 6. sep 2023, 21:47

Tak for svarene.
Hvad er det der gør at et koblingsskifte render o 10K ?
Er det arbejdslønnen der stikker af?

Det er ikke sådan at jeg kører på kryds og tværs af miljøzoner, fra oktober er min nuværende bil bandlyst i de zoner 😜

Det er især holdbarhed, rettere lave omkostninger til rep der er vigtig.
Er der nogle km-tal hvor det begynder st blive særligt kriminelt med motorerne?

Besvar