At finde en Smart er en jungle

Stil alle de gode spørgsmål her inden du køber.
Besvar
Brugeravatar
Aboj
Pure status
Pure status
Indlæg: 2
Tilmeldt: 8. dec 2020, 13:23

At finde en Smart er en jungle

Indlæg af Aboj » 8. dec 2020, 13:41

Jeg leder og leder....men er usikker på hvad jeg skal lede efter, ud over en Smart.
Men hvilken model, hvilken motor osv
Jeg er blevet enig med mig selv om det skal være en Smart, fordi jeg ikke føler mig klemt i den, i modsætning til fx C1. Og så kan jeg godt lide den 1/2 årlige ejerafgift....på ca. 600kr
Vi har en hverdagsbil som husbonden bruger, så jeg skal bare have en bil i reserve. Som hvis jeg lige pludselig skal en tur til Fyn(bor selv i stor Kbh), hvis min mor skal have hjælp. Eller ja, jeg finder på at jeg lige skal et eller andet og ikke gider tage bussen. Jeg er luksusdyr, og vil helst køre i bil...
Dem der er flest af til salg er diesel, og MB forhandler anbefalede også en diesel til os, han sagde motoren var den mest holdbare. At de var testet til mindst at kunne rulle 250.000km(diesel)

For mig er kriterierne ikke mange, ud over Automatgear, og så en holdbar/stabil motor.
Men eftersom jeg ikke aner noget om Smart, så må jeg nok hellere spørge nogle der ved lidt mere...
Er de dyre i vedligeholdelse? Reservedels priserne? Plusser og minusser, hvad er deres gængse fejl, jeg skal se efter på en brugt bil.
Mit prisleje er ca. 30.000kr, ja meget lavt....men eftersom den ikke skal køre hver dag, vil jeg heller ikke smide en masse kr efter en bil, som vil stå og miste brugtvogns værdi

Brugeravatar
Coolkaj
Pulse status
Pulse status
Indlæg: 207
Tilmeldt: 25. jun 2015, 23:23
smart model: Fortwo 450
smart årgang: 2001
smart motor: Diesel
2. smart - model: Fortwo 451
2. smart - variant: NightOrange
2. smart - årgang: 2011
2. smart - type: Coupe
Geografisk sted: Skælskør

Re: At finde en Smart er en jungle

Indlæg af Coolkaj » 8. dec 2020, 16:07

Ingen dieselbil har godt af kun at køre korte ture og mange koldstarter. De skal ud og køres godt varme.
Jeg har selv en diesel (model 450) og den kommer en tur på motorvejen mindst en gang om ugen og bliver kørt godt igennem.
Alle dieslerne er Mercedes motorer og de er virkeligt solide, med rigtig mange kilometer i sig. De er alle med turbo og uanset hvad du læser og hører skal du forvente 20-24 km literen ved normal kørsel. Dem som påstår den kører længere kører ekstremt pænt for at gøre det, og en diesel smart skal helst køres som om man har stjålet den :)

Har du mange korte ture så er det en benzin bil du skal have. De findes med og uden turbo. Jeg har ikke den store erfaring med benzinbilerne ud over at de gamle 450'ere skal man køre pænt og passe dem med olie m.m. da de er kendt for at smadre motoren. På 451'eren har jeg hørt at MHD'erne er slemme til at smadre starteren - om det er sandt vil andre herinde sikkert kommentere på :)

453,eren er sidste skud på stammen. Jeg har ikke hørt noget skidt om dem, men de ligger også i den lidt høje ende af pris skalaen.

Brugeravatar
SusanogPeter
Pulse status
Pulse status
Indlæg: 93
Tilmeldt: 8. okt 2008, 23:37
smart model: Fortwo 453
smart årgang: 2016
smart motor: Benzin
Geografisk sted: Høje Taastrup

Re: At finde en Smart er en jungle

Indlæg af SusanogPeter » 8. dec 2020, 17:18

451 benzin med MDH, har den fejl at en bolt ved starteren knækker for hver ca 25.000 km. Vi har haft en og var rigtigt glade for den indtil fejlen opstod et par gange.
Dette gælder for modeller fra 2011.

Køb en fra 2010 eller ældre og du vil blive rigtig glad for den, selv om det er en ældre bil, men den passer nok også nogenlunde til dit budget.

Jeg vil personligt holde mig fra en 450, det er ikke til at vide hvordan den er blevet kørt af forrige ejere, den skal køres roligt og være godt varm inden man giver den meget gas.

Vedligeholdelse er ganske billigt, mange på Sjælland og nogle fra Jylland får dem serviceret på smarcar værksted i Ringsted.
Reservedele er ligeledes meget billige, nogle dele kan købes på Mercedes brugt marked på nettet, har prøvet det en enkelt gang alt var tip top.
4. smart august 2016, 453 capriolet, hvid/matgrå
3. smart juli 2011, 451 71Hk passion mhd lyseblå/sølv
2. smart januar 2008, 451 pure diesel, blå/sort
1. smart januar 2005, 450 pure benzin, rød/sort

Brugeravatar
Skiltepusheren
Passion status
Passion status
Indlæg: 899
Tilmeldt: 22. jul 2013, 23:42
smart model: Roadster 452
smart årgang: 2003
smart motor: Benzin
2. smart - model: Fortwo 451
2. smart - variant: NightOrange
2. smart - årgang: 2011
2. smart - type: Coupe
Geografisk sted: Ans By, Midtjylland
Kontakt:

Re: At finde en Smart er en jungle

Indlæg af Skiltepusheren » 8. dec 2020, 17:24

451 benzin lyder umiddelbart som det du har brug for.
Uheldigvis er det ikke dem der er flest af i Danmark.

Der er flere versioner, og de har alle en 1,0 liters Mitsubishi motor, og kan godt hedde MHD (Micro Hybrid Drive), som Kaj nævner.

Da MHD modellen kom frem, var der rigtig nok problemer med nogle af dem.
MHD betyder at den har eco start/stop. Altså stopper den motoren når man holder for f.eks. rødt.
Og det var dét system med generator og starter og remme, der gav problemerne.
Mig bekendt er de fejl blevet rette på alle bilerne.
MHD har ingen turbo, og 71 hk.

Den samme bil og motor fås uden MHD, ligeledes med 71 hk.

Den fås også i en turbo udgave, med 84 hk. Det nok den aller bedste og sjoveste Smart til dato.
Desværre er den også meget sjælden, og relativt dyr.

Og endelig er der Brabus versionen - samme motor, turbo, men tunet hos Brabus, som laver tunede versioner af stort set alt fra Mecedes. Den har alt i udstyr, og 101 hk. Og ... er dyr :D

Man kan jo generelt sige, at al teknik kræver vedligehold - hvis man ikke passer og plejer, så går de i stykker.


Tålmodighed er en dyd, som man siger.
Venter man længe nok, så er den der pludselig.
Hvis det var mig der VILLE have en Smart af en bestemt type, havde jeg nok kigget syd for grænsen, og hentet en i Tyskland.
(det har jeg da forresten gjort, haha :D )

Håber du finder den rette bil.
Mvh Allan
Klister-hilsen

Allan Dyrbye Kristensen
Cand. Skilt
[skiltemaleren.dk]

________________________________________________________
//Smart 452//BEDST STYLEDE 2015+2016//BEST IN SHOW 2016+2017+2019//BEDSTE FARVEKOMBI 2017+2019//BEDST VEDLIGEHOLDTE 2017+2023//

Brugeravatar
Aboj
Pure status
Pure status
Indlæg: 2
Tilmeldt: 8. dec 2020, 13:23

Re: At finde en Smart er en jungle

Indlæg af Aboj » 8. dec 2020, 22:03

Tak for jeres råd.
Jeg kan forstå det er den her type jeg skal lede efter:
https://www.bilbasen.dk/brugt/bil/smart ... hd/4862190

Ja ja, måske ændre jeg lidt i min pris, men jeg vil helst ikke ofre for meget på en bil der skal “stå stille” i vores p-kælder.

Jeg må ud og prøve en benzin model, for jeg har som sagt kun prøvekørt en diesel. Mercedes havde en demo stående, og vi var derude med vores bil der skulle til service. Så blev jeg altså lokket af den lille nuttede bil der holdt der, så den måtte jeg liiige prøve....den var sgu sjov, god acceration, og så overraskende meget plads, i forhold til dens størrelse.
Så jeg har siden sagt, skal vi have en bil nr2, bliver det en Smart!!!

Brugeravatar
Ole And
Pure status
Pure status
Indlæg: 11
Tilmeldt: 19. mar 2020, 12:07
smart model: Fortwo 451
smart årgang: 2011
smart motor: Diesel

Re: At finde en Smart er en jungle

Indlæg af Ole And » 9. dec 2020, 10:06

Du skal lige lægge mærke til at den er UDEN aircon/klimaanlæg, det vil jeg personligt ikke undvære :-) Jeg har en 2011 Diesel kørt 180.000 km holdt med service altid, jeg kører mange korte ture, men den bliver jo varm hver gang, og holder man den med service ville jeg ikke være nervøs, Jeg har dog kun haft min siden april, kører ikke hver dag, men engang imellen 15 km til Næstved og 15 km tilbage så en lille tur til KBH og et par ture til familien på fyn og drikke kaffe ( dejligt billigt ) og så har jeg da været 2 gange i holland kører fantastisk :-)

Brugeravatar
SusanogPeter
Pulse status
Pulse status
Indlæg: 93
Tilmeldt: 8. okt 2008, 23:37
smart model: Fortwo 453
smart årgang: 2016
smart motor: Benzin
Geografisk sted: Høje Taastrup

Re: At finde en Smart er en jungle

Indlæg af SusanogPeter » 9. dec 2020, 18:00

Den bil du har kikket på (link) er IKKE en passion, det er en skrabet PURE, altså den allerbilligste.

Udstyrsmodelnavnet SKAL stå på den lille sorte firkant ved sidespejlene, der står intet og det er kun de billigste PURE der ikke har elsideruder.

Det lyder godt hvis Mercedes har fået styr på bolten ved generatoren, jeg har bare ikke hørt om det, det var IKKE sket i 2015.
Alle bilerne skulle have været til udbedring, men det hjalp kun på det usædvanlige slid på kileremmen.

Bolt problemet kan løses, man skal altid slå MHD fra, enten hver gang bilen startes eller ved at købe en enhed fra "misterdotcom" som vender kontakten så man skal slå MHD til hvis man ønsker det.
4. smart august 2016, 453 capriolet, hvid/matgrå
3. smart juli 2011, 451 71Hk passion mhd lyseblå/sølv
2. smart januar 2008, 451 pure diesel, blå/sort
1. smart januar 2005, 450 pure benzin, rød/sort

Brugeravatar
Coolsmart
Pure status
Pure status
Indlæg: 20
Tilmeldt: 8. feb 2019, 18:31
smart model: Fortwo 451
smart årgang: 2010
smart motor: Benzin
2. smart - model: Fortwo 451
2. smart - variant: Passion
2. smart - årgang: 2011
2. smart - type: Coupe
Geografisk sted: Sydfyn

Re: At finde en Smart er en jungle

Indlæg af Coolsmart » 9. dec 2020, 21:34

Man kan også slå mhd fra enten ved at sætte en tændstik eller papirklips i klemme i kontakten eller en ekstra kontakt der kortslutter off funktionen på mhd knapperne :D
Smart i en fart :shock:

Brugeravatar
Skiltepusheren
Passion status
Passion status
Indlæg: 899
Tilmeldt: 22. jul 2013, 23:42
smart model: Roadster 452
smart årgang: 2003
smart motor: Benzin
2. smart - model: Fortwo 451
2. smart - variant: NightOrange
2. smart - årgang: 2011
2. smart - type: Coupe
Geografisk sted: Ans By, Midtjylland
Kontakt:

Re: At finde en Smart er en jungle

Indlæg af Skiltepusheren » 10. dec 2020, 22:21

Mht. model, så har Peter ret i, at det sandsynligvis er en Pure model (med manuel rudehejs).
De fleste Pure har heller ikke klimaanlæg.

Men til gengæld har nogen ulejliget sig med at sætte SE-drive (aut. gearskifte) i bilen :)
- det er nemlig heller ikke standard på en Pure.
Den har også den rigtige motor (der er ikke fandens mange af dem)
Og så har den bare et fantastisk kilometertal!

Jeg ville ikke have den mindste bekymring med den bil.
Altså medmindre man har en vissen arm, der ikke kan rulle ruden ned i McDrive :D
Klister-hilsen

Allan Dyrbye Kristensen
Cand. Skilt
[skiltemaleren.dk]

________________________________________________________
//Smart 452//BEDST STYLEDE 2015+2016//BEST IN SHOW 2016+2017+2019//BEDSTE FARVEKOMBI 2017+2019//BEDST VEDLIGEHOLDTE 2017+2023//

Brugeravatar
Redhat
Pulse status
Pulse status
Indlæg: 138
Tilmeldt: 7. apr 2011, 23:21
smart model: Fortwo 450
smart årgang: 2000
Geografisk sted: Randers

Re: At finde en Smart er en jungle

Indlæg af Redhat » 9. jan 2021, 16:56

Et par ting der begynder at gøre junglen mere bøvlet:
  • Hvis man vil have anhængertræk, så skal det være én der allerede har det og er synet til rent faktisk at måtte bruge det til at trække.
  • Apropos brug i storbyer, der bliver man nok nød til at overveje hvilke modeller man bør købe/hvor lange man vil have bilen i forhold til miljøzoner. Pt er privatbiler ikke omfattet, men der er risiko for at især visse Diesel modeller om få år får problemer med at måtte køre ind i byer som Århus, Ålborg, Odense & København
Smart 450 årgang 2000 Billede

Brugeravatar
Almy
Passion status
Passion status
Indlæg: 685
Tilmeldt: 14. nov 2010, 10:55
smart model: Fortwo 451
smart årgang: 2008
smart motor: Benzin
Geografisk sted: Grindsted

At finde en Smart er en jungle

Indlæg af Almy » 9. jan 2021, 19:03

Min 451 er for en måned siden solgt til Peugeot i Fredericia.
Det er en 451 benzin Passion fra 2008. Den må ikke stå til mere end 25000,- ellers få fat i Baqir fra Peugeot i Fredericia. Det er ham jeg har handlet med.
Det er en god bil. Jeg tror jeg har skiftet de fleste sliddele de 3 år jeg har haft den Se mere på min profil.
En skøn lille rap bil.
Kører 17-18 km pr liter
//Lonnie

Besvar