Jumpstartet med polerne forkert!?!?

Har du et teknisk spørgsmål, så skriv det her. Se evt. først i Tips og Tricks inden du spørger.
Besvar
Brugeravatar
tax
Pure status
Pure status
smart model: Fortwo 451
smart årgang: 2007
Geografisk sted: København

Jumpstartet med polerne forkert!?!?

Indlæg af tax » 7. jul 2024, 21:03

Hej,

Jeg har en smart 451 fortwo fra 2007. Jeg søger råd til next steps efter at have rodet mig ud i noget jeg ummidelbart ikke kan overskue.

For en måned siden kunne den ikke starte så jeg skaffede et alternativt batteri. Uheldigvis fik jeg i processen byttet om på polerne og fik mit jumperbatteri koblet direkte på det flade batteri. Det gav lidt damp ved batteriet og det er den missære jeg prøver at komme ud af. Jeg håber dampen er fra batteriet.

Siden har jeg købt et nyt batteri og verificeret at alle sikringer er iorden. Med en jumpstarter har jeg haft held med at få den til at starte og køre idag. Jeg kan måle ca 13 volt på batteriet når motoren kører, så jeg tror generatoren også fungerer.

Men. Så snart jeg sætter lys på klikker det hele og bilen går kold. Efter en del roden lykkedes at starte igen, men 9 ud af 10 gange står der tre streger i displayet.

Jeg formoder det er relæer der har taget skade, men kan ikke få opførselen til at passe.

Radioen kan iøvrigt heller ikke starte.

Hvad er et rationelt at gøre herfra. Skal jeg skifte relæer eller noget helt tredie.

bedste hilsener

tax

Besvar