På vej til København mistede motoren periodisk og til sidst helt sin træk kræft, som at den gik i nødprogram eller turboen forsvandt. Den er der fint på alle 3 cyl. og der er inden motorlampe. Manifoldtykket ligger på 0,4 bar uanset omdrejninger og hastighed. Maz hastighed på 96 km/t. Hvad kigger vi efter her? Turbo?
Bilen er en 450 cabrio fra 2002 m benzinmotor (0,6L)
Mvh
Jørgen Johansen
Motoren har mistet sin trækkraft
- Jørgen Johansen
- Pure status
- Indlæg: 5
- Tilmeldt: 7. jun 2023, 07:37
- hanse
- Pure status
- Indlæg: 46
- Tilmeldt: 19. jun 2017, 21:08
- smart model: Roadster 452
- smart årgang: 2004
- smart motor: Benzin
- 2. smart - model: Fortwo 450
- 2. smart - variant: Passion
- 2. smart - årgang: 2004
- 2. smart - type: Coupe
- SnowmanDK
- Pure status
- Indlæg: 3
- Tilmeldt: 1. sep 2024, 12:17
- smart årgang: 2008
- smart motor: Diesel
Re: Motoren har mistet sin trækkraft
Nu er jeg godt nok ny ejer af en Smart (FourTwo 0,8cdi), men vi har samme problem.
Det vil sige, at motorkraften kommer nogle gange tilbage for en stund for så at forsvinde igen.
For 3 dage siden begyndte motorlampen at lyse, hvorefter vi fik den læst ud. Det viste sig at være EGR ventil der er årsagen på vores.
Jeg tror faktisk aldrig der er gjort noget ved den (bilen har rundet 202.000km), så det var nok på tide
Det vil sige, at motorkraften kommer nogle gange tilbage for en stund for så at forsvinde igen.
For 3 dage siden begyndte motorlampen at lyse, hvorefter vi fik den læst ud. Det viste sig at være EGR ventil der er årsagen på vores.
Jeg tror faktisk aldrig der er gjort noget ved den (bilen har rundet 202.000km), så det var nok på tide

- Skiltepusheren
- Passion status
- Indlæg: 924
- Tilmeldt: 22. jul 2013, 23:42
- smart model: Roadster 452
- smart årgang: 2003
- smart motor: Benzin
- 2. smart - model: Fortwo 451
- 2. smart - variant: Passion
- 2. smart - årgang: 2007
- 2. smart - type: Cabriolet
- Geografisk sted: Ans By, Midtjylland
- Kontakt:
Re: Motoren har mistet sin trækkraft
En benziner har ingen EGR ventil 
Men du har ret i, at det sker på et tidspunkt, for de fleste diesel versioner.
Især hvis de kører korte ture.
EGR er en anordning der tvinger motoren til at æde sin egen lort, så længe motoren ikke er driftsvarm.
Og kører man aldrig så langt at den bliver ordentligt varm, ja, så står den på sod og røg i EGR ventilen, hele tiden.
Og den kokser fuldstændigt til på et tidspunkt.
Men problemet på trådstarters opslag, kan meget vel blive aktuelt på en CDi også - wastegaten kan nemlig 'hænge' eller sætte sig fast.
Gør den det i åben position, er der ingen turbotryk.

Men du har ret i, at det sker på et tidspunkt, for de fleste diesel versioner.
Især hvis de kører korte ture.
EGR er en anordning der tvinger motoren til at æde sin egen lort, så længe motoren ikke er driftsvarm.
Og kører man aldrig så langt at den bliver ordentligt varm, ja, så står den på sod og røg i EGR ventilen, hele tiden.
Og den kokser fuldstændigt til på et tidspunkt.
Men problemet på trådstarters opslag, kan meget vel blive aktuelt på en CDi også - wastegaten kan nemlig 'hænge' eller sætte sig fast.
Gør den det i åben position, er der ingen turbotryk.
Klister-hilsen
Allan Dyrbye Kristensen
Cand. Skilt
skiltemaleren.dk
________________________________________________________
//BEDST STYLEDE 2015+16//BEST IN SHOW 2016+17+19//BEDSTE FARVEKOMBI 2017+19//BEDST VEDLIGEHOLDTE 2017+23//BEST IN SHOW 2024
Allan Dyrbye Kristensen
Cand. Skilt
skiltemaleren.dk
________________________________________________________
//BEDST STYLEDE 2015+16//BEST IN SHOW 2016+17+19//BEDSTE FARVEKOMBI 2017+19//BEDST VEDLIGEHOLDTE 2017+23//BEST IN SHOW 2024