Problem med bakgear R

Har du et teknisk spørgsmål, så skriv det her. Se evt. først i Tips og Tricks inden du spørger.
Besvar
Brugeravatar
smartinussen
Pure status
Pure status

Problem med bakgear R

Indlæg af smartinussen » 27. okt 2024, 14:50

Har du en ide om hvad årsagen er ?

SMART 0,8 CDI årg. 2009 kørt km 142.000 km

Problemer med bakgear R - der som regel ikke virker.

Jeg starter motoren og sætter dernæst gearstanden i position R og som regel ingen problem ved start - hvis bilen har stået et stykke tid (timer) efter sidste start / kørsel.

Sætter derefter i 1. gear og kører - og der er ingen problemer med gear skifterne op og ned ( 1 - 5 ) såvel automat eller med gearstangen.

MEN - når jeg så holder stille efter at have kørt kortere eller længere strækning/tid virker bakgearet ikke - der er heller ikke R i display men N - men ingen problemer med 1. gear og videre frem.

Nu også problemer med 1. gear:

Hvis jeg så efter fremad kørsel holder stille og slukker motoren - starter, slukker og starter, kan den heller ikke gå i 1. gear men melder N i display og såvel service indikatorer som Advarselstrekant i display lyser.

Hvis jeg så slukker for motoren endnu engang og vil starte motoren igen - siger den ikke en lyd - alt el (lygter, viskere, mm.) virker dog fint.

Nu starter SMART 'en ikke før den har stået et stykke tid - jeg ved dog ikke hvor længe den skal stå - men efter nogle timer er den klar igen - og så kan vi starte forfra på min fortælling.

Ingen problem med batteriet der er relativt nyt

Har du en ide om hvad årsagen til ovennævnte problemer kan være ?

mvh SMARTinussen.

Brugeravatar
Coolkaj
Pulse status
Pulse status
smart model: Fortwo 450
smart årgang: 2001
smart motor: Diesel
2. smart - model: Fortwo 451
2. smart - variant: NightOrange
2. smart - årgang: 2011
2. smart - type: Coupe
Geografisk sted: Skælskør

Re: Problem med bakgear R

Indlæg af Coolkaj » 2. nov 2024, 06:17

Det kunne godt være tegn på at din kobling er ved at være træt. Jeg ved ikke om den har været skiftet, men dit kilometertal er normalt den tid. Det an måske hjælpe hvis aktuatoren skubbes en anelse længere ind mod gearkassen, men det er kun en stakket frist :)

Brugeravatar
smartinussen
Pure status
Pure status

Indlæg af smartinussen » 5. nov 2024, 19:03

aktuatoren ? er det gear stangen?

Brugeravatar
Coolkaj
Pulse status
Pulse status
smart model: Fortwo 450
smart årgang: 2001
smart motor: Diesel
2. smart - model: Fortwo 451
2. smart - variant: NightOrange
2. smart - årgang: 2011
2. smart - type: Coupe
Geografisk sted: Skælskør

Indlæg af Coolkaj » 6. nov 2024, 06:40

Ved siden af gearkassen på venstre side sidder aktuatoren. Det er den som kobler ud mellem gearne. Den sidder med tre torx bolte og den skal måske skubbes 2-3 mm tættere på gearkassen hvis koblingen er slidt

Besvar