Hej jeg er den nye ejer af en smart fortwo 451 0,8 cdi 3/ 2011.
Under prøveturen var jeg ikke opmærksom på at Esp lampen lyste sporadisk, dog lagde jeg kortvarigt mærke til at den ikke ville tage gas. Men pludselig var der livlig gas på den igen, tænkte at jeg ikke havde sat foden ordentligt på pedalen, da den virkede uden problemer igen.
Efter som jeg havde købt den af en privat var der ikke garanti på købet. En aften jeg var ude at køre kunne jeg ikke undgå at se at Esp lampen tændte on and off helt uden grund på knastør vej og at gas responsen fulgte med lyset. Har fået kort fat i sælger som nævnte at han havde skiftet rattet fra en anden han havde og den gjorde præcis det samme. Kan det virkelig hænge sammen/ er der andre der har oplevet det samme og sidst men ikke mindst, har i fået det til at virke igen. Det må jo slide unødvendigt på bremserne, da jeg mener at den bruger ABS’sen til at nedbremses det eller de hjul den tror der spinder. Jeg håber at der er nogle som kan fortælle hvad man gør i sådan en situation. Mvh Carsten
Esp tænder og kan ikke modtage gas.
- Mønboen
- Pure status
- smart årgang: 2011
- smart motor: Diesel
- Geografisk sted: Møn
- Skiltepusheren
- Passion status
- smart model: Roadster 452
- smart årgang: 2003
- smart motor: Benzin
- 2. smart - model: Fortwo 451
- 2. smart - variant: Passion
- 2. smart - årgang: 2007
- 2. smart - type: Cabriolet
- Geografisk sted: Ans By, Midtjylland
- Kontakt:
Re: Esp tænder og kan ikke modtage gas.
Din bil bremser kun hvis du træder på bremsen.
Den kan ikke bremse af sig selv.
ABS (anti-lock braking system) er et system der gør lige præcis det modsatte;
Det slækker på bremsen, hvis et eller flere hjul blokerer under nedbremsning.
Så hvis din ABS er aktiv, slider det ikke på bremsen - faktisk lige det modsatte.
En del af ABS systemet er ESP (electronic stabillity programme), som hjælper med at forhindre udskridning og snurreture i glat føre.
ESP kan i modsætning til ABS, godt bremse ét eller flere hjul, for at hjælpe bilen på sporet, hvis det er glat.
Men gør det ikke ved almindelig kørsel på tør vej, medmindre man virkeligt kører til kanten (læs: Over grænsen!).
Både ABS og ESP er afhængig af flere parametre. Bland andet en yaw sensor, som registrerer G-påvirkning i sving, og ABS sensorer på hver af de 4 hjul.
Men især én meget vigtig sensor kan give de problemer du beskriver.
Og det er styreretningssensoren.
Du nævner at tidligere ejer har sat et andet rat i bilen - og i den bil det kom fra, var det samme problem?
Det fortæller mig at styreretningssensoren enten ikke virker, eller at nogen har drejet på den inden den blev monteret i en bil.
Den sidder på bagsiden af rattet, og er forbundet til bilens computer, yaw sensor, og ABS kredsløbet.
ABS og ESP er nødt til at vide hvilken vej forhjulene peger, for at kunne yde pålidelig og sikker styre support.
Hvis sensoren i rattet ikke virker eller giver forkerte oplysninger, giver det fejl og problemer.
Det er ret nemt at teste, for man kan hurtigt sætte et andet rat i, og på den måde finde ud af om det er dét der er problemet.
Hvor i verden bor du?
Jeg har et rat liggende (der virker!), og tester det gerne for dig, hvis du kommer her forbi
Man kan også forsøge at kalibrere sensoren, men det kræver en ægte Smart tester - kaldet Star tester.
Hvis du er ny Smart ejer, kan jeg varmt anbefale at lave et abonnement på Evilution.
Et engelsk site med tekniske vejledninger og guides, med masser af dokumentation i form af billeder og beskrivelse af forskellige problemstillinger i en Smart. Alt hvad du kunne få brug for, ligger sandsynligvis der.
https://www.evilution.co.uk/mod/steerin ... gnment.htm
Den kan ikke bremse af sig selv.
ABS (anti-lock braking system) er et system der gør lige præcis det modsatte;
Det slækker på bremsen, hvis et eller flere hjul blokerer under nedbremsning.
Så hvis din ABS er aktiv, slider det ikke på bremsen - faktisk lige det modsatte.
En del af ABS systemet er ESP (electronic stabillity programme), som hjælper med at forhindre udskridning og snurreture i glat føre.
ESP kan i modsætning til ABS, godt bremse ét eller flere hjul, for at hjælpe bilen på sporet, hvis det er glat.
Men gør det ikke ved almindelig kørsel på tør vej, medmindre man virkeligt kører til kanten (læs: Over grænsen!).
Både ABS og ESP er afhængig af flere parametre. Bland andet en yaw sensor, som registrerer G-påvirkning i sving, og ABS sensorer på hver af de 4 hjul.
Men især én meget vigtig sensor kan give de problemer du beskriver.
Og det er styreretningssensoren.
Du nævner at tidligere ejer har sat et andet rat i bilen - og i den bil det kom fra, var det samme problem?
Det fortæller mig at styreretningssensoren enten ikke virker, eller at nogen har drejet på den inden den blev monteret i en bil.
Den sidder på bagsiden af rattet, og er forbundet til bilens computer, yaw sensor, og ABS kredsløbet.
ABS og ESP er nødt til at vide hvilken vej forhjulene peger, for at kunne yde pålidelig og sikker styre support.
Hvis sensoren i rattet ikke virker eller giver forkerte oplysninger, giver det fejl og problemer.
Det er ret nemt at teste, for man kan hurtigt sætte et andet rat i, og på den måde finde ud af om det er dét der er problemet.
Hvor i verden bor du?
Jeg har et rat liggende (der virker!), og tester det gerne for dig, hvis du kommer her forbi

Man kan også forsøge at kalibrere sensoren, men det kræver en ægte Smart tester - kaldet Star tester.
Hvis du er ny Smart ejer, kan jeg varmt anbefale at lave et abonnement på Evilution.
Et engelsk site med tekniske vejledninger og guides, med masser af dokumentation i form af billeder og beskrivelse af forskellige problemstillinger i en Smart. Alt hvad du kunne få brug for, ligger sandsynligvis der.
https://www.evilution.co.uk/mod/steerin ... gnment.htm
Klister-hilsen
Allan Dyrbye Kristensen
Cand. Skilt
skiltemaleren.dk
skiltemaleren.dk
- smart årgang: 2011
- smart motor: Diesel
- Geografisk sted: Møn
Hej Skiltepusher.
Det glæder mig at jeg har taget fejl vedr. bremserne, så slides de ikke unødigt. Jeg var inde på den hjemmeside du forslog, og der sammen med andre input virkede det som om man skal kortslutte de 4 hornpunkter på samme tid. Det prøvede ved at trykke ned på alle 4 hjørner som så ud som om det virkede. Der kom fart over feltet men dog kun ca. 8 kilometer så satte den ind igen. Du skriver jeg evt. Kan kigge forbi, men da jeg bor på Møn sker det desværre ikke. Men tak for tilbuddet. Hvis der er den rigtige vej jer er på kan du så ikke give dit besyv med på det. Al hjælp er velkommen.
Mvh Mønboen.
Det glæder mig at jeg har taget fejl vedr. bremserne, så slides de ikke unødigt. Jeg var inde på den hjemmeside du forslog, og der sammen med andre input virkede det som om man skal kortslutte de 4 hornpunkter på samme tid. Det prøvede ved at trykke ned på alle 4 hjørner som så ud som om det virkede. Der kom fart over feltet men dog kun ca. 8 kilometer så satte den ind igen. Du skriver jeg evt. Kan kigge forbi, men da jeg bor på Møn sker det desværre ikke. Men tak for tilbuddet. Hvis der er den rigtige vej jer er på kan du så ikke give dit besyv med på det. Al hjælp er velkommen.
Mvh Mønboen.
- Skiltepusheren
- Passion status
- smart model: Roadster 452
- smart årgang: 2003
- smart motor: Benzin
- 2. smart - model: Fortwo 451
- 2. smart - variant: Passion
- 2. smart - årgang: 2007
- 2. smart - type: Cabriolet
- Geografisk sted: Ans By, Midtjylland
- Kontakt:
Hej igen.
Hvis det er styreretnings sensoren den er gal med, så forsvinder problemet ikke ved at kortslutte noget.
Det er en sindrig sensor, med både elektronik og mekanik.
Og den er ikke verdens nemmeste opgave at få på ret køl igen. Mest fordi den er lidt besværlig at få afmonteret og åbnet.
Det nemmeste vil være at få konstateret OM det overhovedet er problemet, og hvis det er, så sæt et andet rat i bilen.
Spørg evt. på vores Facebook gruppe, om nogen i nærheden af dig, kan hjælpe.
Vi har mange medlemmer i det midt/syd/vest-Sjællandske
https://www.facebook.com/groups/231907189747523
Hvis det er styreretnings sensoren den er gal med, så forsvinder problemet ikke ved at kortslutte noget.
Det er en sindrig sensor, med både elektronik og mekanik.
Og den er ikke verdens nemmeste opgave at få på ret køl igen. Mest fordi den er lidt besværlig at få afmonteret og åbnet.
Det nemmeste vil være at få konstateret OM det overhovedet er problemet, og hvis det er, så sæt et andet rat i bilen.
Spørg evt. på vores Facebook gruppe, om nogen i nærheden af dig, kan hjælpe.
Vi har mange medlemmer i det midt/syd/vest-Sjællandske

https://www.facebook.com/groups/231907189747523
Klister-hilsen
Allan Dyrbye Kristensen
Cand. Skilt
skiltemaleren.dk
skiltemaleren.dk